Universitat de Girona

Una recerca científica permet detectar noves causes d’arítmies cardíaques

La revista científica Journal of Molecular and Cellular Cardiology ha publicat els resultats d’un treball que identifica un nou mecanisme de regulació del gen SCN5A, implicat en el batec sincronitzat del cor.

El nostre cor batega gràcies a un impuls elèctric que s’inicia quan els ions de sodi travessen la membrana de les cèl·lules del múscul cardíac. Aquest procés està regulat per canals de sodi, unes proteïnes que permeten el pas dels ions entre l'exterior i l'interior de la cèl·lula. Quan aquests canals pateixen alteracions en el seu funcionament pot afectar el batec sincronitzat del cor i causar arítmies.

Un treball científic liderat per la Universitat de Girona (UdG) ha identificat ara un nou mecanisme de regulació del SCN5A, el gen que conté la informació necessària per tal que es formi el canal de sodi. L’equip d’investigadors del projecte ha conclòs que, en el nou mecanisme observat, hi ha una proteïna anomenada GATA4 –essencial per a la formació d’un cor sa– que activa els nivells d’expressió del gen SCN5A.

Aquests resultats suggereixen que quan no es disposa de prou proteïna GATA4, o bé quan aquesta no es pot unir a l’ADN a causa de mutacions genètiques, els nivells del canal de soci s’alteren i poden donar lloc a arítmies cardíaques. Aquest estudi ha contribuït a identificar noves causes i dianes terapèutiques i obre la porta a trobar noves solucions per a aquestes patologies.

Els resultats de la recerca s’han publicat recentment a la revista científica Journal of Molecular and Cellular Cardiology. L’estudi, liderat per la investigadora del grup de Genètica Cardiovascular, Sara Pagans, s’ha desenvolupat en el marc d’un projecte  finançat amb fons europeus i de la UdG.

L'article és part del treball de la tesi doctoral de la investigadora en formació Anna Tarradas i hi han participat els membres del Grup de Genètica Cardiovascular Sara Pagans, Ramon Brugada, Mel·lina Pinsach-Abuin, Oriol Llorà-Batlle i Alexandra Pérez-Serra. En aquesta recerca també hi han contribuït investigadors de la Universitat de California San Diego, l’Hospital Clínic, la Universitat de Jena (Alemanya) i la Universitat de Hull (UK).

Article: Transcriptional regulation of the sodium channel gene (SCN5A) by GATA4 in human heart