Universitat de Girona

El Museu del Prado redescobreix Bartolomé Bermejo sota la mirada de Joan Molina

El professor de la UdG Joan Molina ha actuat com a comissari de l’exposició Bartolomé Bermejo, "una estrella" de la pintura del segle XV massa poc coneguda pels espectadors contemporanis. L’exposició al Museu del Prado, oberta fins el 27 de gener, restitueix un greuge històric amb aquest mestre de la Corona d’Aragó.

El Museu del Prado exposa una mostra antològica que, organitzada amb el Museu Nacional d'Art de Catalunya, permet gaudir per primer cop de la pràctica totalitat de l’obra de Bartolomé de Cárdenas, àlies el Bermejo (c. 1440 - c. 1501), un dels pintors més suggerents i atractius del segle XV. Bermejo va ser un mestre d'origen cordovès i va desenvolupar la seva activitat professional en els territoris de la Corona d'Aragó. L’exposició, que compta amb la col·laboració de la Comunitat de Madrid i el suport de la Fundació Banc Sabadell, reuneix 48 de les seves obres conservades, repartides per una vintena de museus i col·leccions d'Espanya, Europa i els Estats Units.

El comissari de l’exposició, Joan Molina, és professor del Departament d’Història i Història de l’Art de la Universitat de Girona (UdG), i s’ha dedicat des de fa temps a l’estudi de les manifestacions artístiques a la Corona d’Aragó. Segons ell, aquesta exposició és una oportunitat per gaudir “en tota la seva dimensió, del virtuosisme tècnic i del particular univers iconogràfic” d’aquest pintor, considerat un dels més brillants i originals del seu temps.

Entre les seves obres més destacades presents a la mostra hi ha el Sant Miquel triomfant sobre el dimoni amb Antoni Joan de Tous (Londres, National Gallery), el Tríptic de la Verge de Montserrat (Acqui Terme, catedral), el santo Domingo de Silos entronitzat (Madrid, Museo del Prado) i la Pietat Desplà (Barcelona, catedral).

Després de la seva mort, el nom de Bermejo i la seva obra van caure en l'oblit. La seva recuperació es va produir a finals del segle XIX, quan algunes de les seves taules més assenyalades van despertar l'interès tant de destacats col·leccionistes internacionals com de falsificadors de pintura antiga. Més d’un segle després, el Museu del Prado ofereix l’oportunitat única de tornar admirar el seu art amb tota la seva plenitud.