Universitat de Girona

Maximiliano Fuentes rep una Beca Leonardo de la Fundació BBVA per a investigadors culturals

L’investigador de l’Institut de Recerca Històrica de la UdG ha proposat un estudi per comparar el paper neutral d’Espanya i Argentina durant la Gran Guerra i l’impacte cultural i polític d’aquesta posició davant del conflicte.

La Fundació BBVA ha concedit una Beca Leonardo per a investigadors i creadors culturals a l’investigador de l’Institut de Recerca Històrica de la Universitat de Girona (UdG) Maximiliano Fuentes. La comissió avaluadora de la categoria d’Humanitats ha decidit guardonar el seu projecte de recerca que estudiarà, de manera comparada, l’impacte cultural i polític de la I Guerra Mundial a Espanya i Argentina, amb una dotació de 30.000 euros.

Segons la Fundació BBVA, el procés d’assignació de les beques ha estat “altament competitiu”. En total, s’han presentat 2.096 sol·licitants amb una trajectòria molt destacada en els diferents camps que exigeix la convocatòria. Una comissió integrada per experts del major nivell presidida pel catedràtic de Filologia Hispànica de la Universitat Complutense de Madrid i membre de la Reial Acadèmia Espanyola, Ignacio Bosque, ha avaluat les propostes presentades a la categoria d’Humanitats i ha exigit “alts estàndards”. Així, les persones com Maximiliano Fuentes distingides en aquesta quarta edició “representen de manera exemplar l’excel·lència en el seu camp” reconeguda per les beques Leonardo.

Estudi comparat
El projecte de Maximiliano Fuentes titulat “Neutralitats transnacionals: Espanya i Argentina en la Primera Guerra Mundial” analitzarà des d'una perspectiva transnacional i comparada l'impacte cultural i polític del conflicte bèl·lic en aquests dos països, els quals es van mantenir neutrals al llarg de tota la contesa.

D’una banda, el projecte examinarà i compararà la divisió de les societats argentina i espanyola i el seu impacte social, com es van estructurar les mobilitzacions socials i polítiques i quines van ser les conseqüències de la guerra i la "desmobilització cultural". D’altra banda, des d'una perspectiva transnacional, Fuentes estudiarà com es va elaborar el concepte de neutralitat i com la idea de pau va jugar un paper en la construcció dels camps culturals i polítics de cada país. Finalment, analitzarà les construccions nacionals i supranacionals (hispanisme, llatinisme, llatinoamericanisme, panamericanisme) durant la guerra i un cop finalitzat el conflicte.

El caràcter innovador del projecte radica en comparar dos països que, si bé han estat estudiats amb certa profunditat de manera individual, no s’havien posat en relació de manera global. A més, la perspectiva de l’estudi obre la porta a comprendre molts aspectes que fins ara havien rebut poca atenció. Així es podrà comprendre millor l'evolució dels processos nacionals i els casos espanyol i argentí seran analitzats en el marc general de la Gran Guerra, trencant la divisió contundent que se sol establir entre països neutrals i bel·ligerants.