Universitat de Girona

Un químic de la UdG proposa que el ‘covfefe’ de Trump és una nova molècula amb una forma sorprenent

Després d’una piulada del president Trump a Twitter que contenia la paraula inexistent ‘covfefe’, químics de tot el món van convenir que el significat d’aquest mot no podia ser res més que una nova molècula formada per cobalt (Co), vanadi (V) i ferro (Fe). Ara, l’investigador de la UdG i ICREA Marcel Swart n’ha determinat l’estructura i ha trobat una casualitat sorprenent.

Fa unes setmanes, el president dels Estats Units, Donald Trump, es va equivocar a Twitter publicant una piulada que contenia una paraula desconeguda: ‘covfefe’. Aquesta errada va crear una gran expectació. Què volia dir el president Trump? Probablement, tenint en compte el context, volia escriure ‘coverage’ i ell mateix es va prestar al joc publicant un nou missatge amb un repte: “Who can figure out the true meaning of covfefe??? Enjoy!” (“A veure qui descobreix l’autèntic significat de ‘covfefe’??? Passeu-vos-ho bé!”).

Aleshores, químics de tot el món van convenir que no es podia tractar de res més que una nova molècula: CoVFeFe (un àtom de cobalt combinat amb un àtom de vanadi i dos de ferro), i van començar a preguntar-se com devia ser la seva estructura. Al llarg d’una setmana, es van definir cinc diferents possibilitats: quadrada, triangular, linear, tetraèdrica i papallona.

Tots els elements que formen part d’aquesta molècula són metalls de transició i poden ordenar els electrons de maneres diferents als orbitals 3D. Això implica que per cadascuna de les cinc estructures hi ha molts estats de spin possibles. L’expert en estats de spin i director de l’Institut de Química Computacional i Catàlisi (IQCC) de la UdG, Professor de recerca ICREA, Marcel Swart, ha fet servir la química computacional per determinar quina és l’estructura de la nova molècula i amb quin estat de spin.

La seva recerca ha donat com a resultat que l’estructura més estable és la tetraèdrica (3) amb sis electrons desaparellats. A banda de publicar totes les dades a un repositori en obert (iochem-bd.org), com és obligatori actualment, Marcel Swart ha fet un anàlisi amb més detall i ha aconseguit un resultat sorprenent. Un dels orbitals de la molècula (LUMO) té la forma dels cabells del president Trump. A més, curiosament, un altre dels orbitals descoberts (HOMO-5) recorda la cara d’un altre Donald, l’ànec Donald. Així ho ha explicat al seu blog en un article que ja compta amb més de 5.000 de visites i el que més interès ha despertat de tots els que ha publicat fins ara.

Alguns científics involucrats en aquesta recerca ja tenen ganes d’escriure un article científic sobre aquesta descoberta. Per en Marcel, això ja és una mica massa i en té prou amb haver dissenyat una samarreta, disponible per a tothom, inspirada en aquesta divertida descoberta.