Universitat de Girona

Democràcia, política i escola: pedagogia i reflexions a la UdG

Mestres, professors i estudiants han reflexionat sobre la, sovint, conflictiva relació entre política i educació, els murs invisibles que envolten els centres educatius, la necessitat d'entendre l'entorn i fer-ho de manera crítica. La jornada ha tingut lloc aquest diluns 8 d'octubre a la Facultat d'Educació i Psicologia.

La jornada 'Democràcia, política i escola: l'1 d'octubre a l'escola' ha reunit mestres, professors, estudiants i persones interessades en la pedagogia que han participat en un debat viu als centres educatius de Catalunya. 'Quina relació hi ha d'haver entre política i educació?', 'S'ha de parlar de les situacions socials i polítiques que ens envolten a les aules?', 'No és també el silenci un missatge que cada estudiant rep d'una manera diferent?', aquestes són algunes de les preguntes que han centrat les reflexions en l'acte que ha tingut lloc a la Facultat d'Educació i Psicologia de la Universitat de Girona (UdG), aquest dilluns 8 d'octubre.

La presentació institucional ha anat a càrrec del rector de la UdG, Quim Salvi; la degana de la Facultat d'Educació i Psicologia, Montserrat Vila; i el professor de la UdG i un dels coordinadors de la jornada, Jordi Feu.

A la primera taula rodona, l'autor del llibre 'L'educació és política' (Octaedro), Jaume Carbonell, i el director de la Càtedra Ferrater i Mora de la UdG, Joan Vergés, han plantejat la necessitat –i fins i tot l'imperatiu– de portar l'entorn a les aules, de manera conscient i crítica, oberta al debat i raonant les postures, amb els i les mestres com a subjectes actius però, no directius, en els debats i en els aprenentatges.L'1 d'octubre i els dies potseriors a l'escola catalana

La segona taula rodona ha esdevingut un viatge amb tres pedagogs compromesos socialment amb els seus entorns respectius. De la mà d'Anna Gómez els assistents han conegut les 'idees fonament' de Paulo Freire. Amb Nerea Huertas, el públic s'ha endisant en 'Carta a na mestra' i en les idees i experiències de Lorenzo Milani. Per la seva part, Jaume Martínez Bonafé ha traslladat l'auditori a l'època de Freinet i les seves propostes pedagògiques.

Durant la jornada també s'ha presentat la publicació 'Democràcia, política i escola: l'1 d'octubre a l'escola', amb articles dels ponents i coordinadors de la jornada. Es pot descarregar en format electrònic, en aquest enllaç:  Democràcia, política i escola: l'1 d'octubre a l'escola