Universitat de Girona

Pensant el territori des d’una perspectiva global i integradora

El seminari internacional “Repensant el Patrimoni. Natura, Cultura i Paisatge” ha acollit un centenar de persones aquest 14 de juny a la Sala de Graus de la Facultat de Lletres de la UdG.

El Campus Patrimoni Cultural i Natural de la Universitat de Girona ha organitzat el Seminari Internacional “Repensant el Patrimoni. Natura, Cultura i Paisatge”, una jornada de debat i reflexió entorn al patrimoni des d'una perspectiva global i integradora, que ha acollit més de 100 persones.
El seminari, orientat a participants acadèmics, gestors d'espais naturals i recursos patrimonials, ha estat inaugurat pel Director General d’Arxius, Biblioteques, Museus i Patrimoni de la Generalitat de Catalunya, Jusèp Boya; pel Vicerector de Planificació, Innovació i Empresa, Ramon Moreno i Amich; i el Catedràtic de Geografia Humana de la UdG, Joan Nogué.

El seminari ha comptat amb les intervencions de Joan Nogué, catedràtic de Geografia Humana; Bas Pedroli, professor de la Universitat de Wageningen; Roser Vernet, impulsora de l’associació PRIORITAT; Francesc Muñoz, de l’Observatori de la Urbanització; Gerrit-Jan van Herwaarden, de Landschappen NL; Sam Turner, director del McCord Centre for Landscape, Simonetta Zanon, de la Fondazione Benetton Studi Ricerche; Lluïsa Dubon, Doctora en Geografia i Joaquim Nadal, director de l’Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural, tots ells professionals i acadèmics de reconegut prestigi en la matèria, procedents de diferents camps del saber i de diversos països europeus. La cloenda ha anat a càrrec del vicerector de Política Internacional, Jörg Zimmer,.

Aquesta activitat representa una més de les apostes de la Universitat de Girona per avançar en el treball relacionat amb el patrimoni i les seves vessants acadèmiques.

La jornada ha estat possible gràcies a l’ajut econòmic rebut per part del Campus Euromediterrani del Turisme i l’Aigua (e-MTA).

Jornada de treball
En el marc del Campus Patrimoni Cultural i Natural s’ha organitzat, el 15 de juny de 2017, una jornada de treball dedicada a analitzar i valorar possibles línies de col·laboració entre universitats europees en la formació de l’àmbit del patrimoni cultural i natural.

La reunió ha estat presentada pel vicerector de Política Internacional, Jörg Zimmer i pel vicerector de Planificació, Innovació i Empresa, Ramon Moreno Amich. La cloenda ha estat a càrrec del vicerector de Política Acadèmica i Docència, Francesc Roca. També ha comptat amb la participació del director de Política de Màsters de la UdG, Jordi Viñas; el cap del Gabinet de Planificació i Avaluació i director Executiu del Programa de Campus Sectorials, Josep M. Gómez Pallarès; el director científic del Campus Patrimoni Cultural i Natural, Josep Vila; els impulsors del Màster en Patrimoni, Joan Bosch, David Brusi, Margarida Casadevall; i el director de l’Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural, Joaquim Nadal.

Així mateix ha comptat amb la participació de reconeguts experts en patrimoni, com Jaume Vicens, Eduard Carbonell i Gabriel Alcalde, i representants d’universitats europees, entre les quals la Università di Torino, la Università degli Studi di Genova, la Universitat de les Illes Balears i la Université Euro-Méditerranéenne de Fès.

La jornada s'ha desenvolupat començant per la presentació de l'oferta formativa en l'àmbit del patrimoni per part de la Universitat de Girona, i a continuació han estat les  universitats convidades que han presentat la seves ofertes i propostes formatives en els àmbits del patrimoni cultural i natural. Seguidament, s'han presentat algunes claus i criteris per a la millor orientació de l'oferta formativa universitària en els àmbits del patrimoni, i finalment s'han exposat les principals idees i conclusions, amb el compromís de mantenir obert el debat entorn a possibles vies de col·laboració futura.

Com el Seminari Internacional Repensant el Patrimoni. Natura, cultura, paisatge s'ha pogut organitzar gràcies a un ajut obtingut per les universitats de Girona i Illes Balears per a la consolidació de projectes d'excel·lència (Resolució del MECD de 4 de desembre de 2015, Núm . expedient CEI15-09).