Universitat de Girona

La Nit de la Recerca emplenarà la Casa de Cultura d’espectacles i tallers científics

El presentador del programa del Súper 3 "Dinàmiks", Dani Jiménez, conduirà aquesta gran festa de la divulgació de la ciència organitzada per la Càtedra de Cultura Científica i Comunicació Digital de la Universitat de Girona

La Nit de la Recerca tornarà a la Casa de Cultura de Girona (Plaça Pompeu Fabra, 6) aquest divendres, 28 de setembre, per divulgar la recerca entre el públic familiar. Ja fa més de deu anys que la ciutat compta amb aquesta iniciativa que, organitzada per la Càtedra de Cultura Científica i Comunicació Digital (C4D) de la Universitat de Girona (UdG), ja s’ha convertit en una cita imprescindible per a descobrir la ciència des d’un punt de vista divulgatiu i divertit.

A partir de les cinc de la tarda i fins les 9 de la nit, el pati s’emplenarà de tallers proposats per investigadors i investigadores de la UdG. L’esdeveniment comptarà també amb la participació de l’IdibGi, la iniciativa March for Sciencie Girona @GroMarch o FemEnginy.

A més d’aquestes experiències divulgatives, el programa es completarà els experiments espectaculars del presentador del programa del Súper 3 “Dinàmiks”, Dani Jiménez, que actuarà com a mestre de cerimònies de la festa.

Esdeveniment europeu

La Nit de la Recerca és un esdeveniment que té lloc de manera simultània a més de 300 ciutats europees, impulsat per la Comissió Europea. A Girona, els investigadors i investigadores que fan recerca a partir d’ajuts finançats amb fonts europeus interaccionaran amb el públic. Els assistents els podran conèixer i fer-los tota mena de preguntes sobre la seva activitat com a científics i científiques.

L'organització de la Nit de la Recerca a Girona és a càrrec de la Càtedra de Cultura Científica i Comunicació Digital de la UdG. L’esdeveniment, així com la mateixa càtedra, estan dirigits per la investigadora de l’Institut de Química Computacional i Catàlisi, Sílvia Simon, que ara fa un any va rebre la Distinció Jaume Vicens Vives a la Qualitat de la Docència Universitària. Entre d'altres consideracions, la Generalitat de Catalunya va valorar la seva activa implicació en esdeveniments de cultura científica com la Nit de la Recerca. La investigadora és, també, la directora dels campus d’estiu organitzats per la UdG: el Jove Campus de Recerca i el Campus PreBAT.

La Nit de la Recerca és un projecte de divulgació de la recerca que compta amb el finançament del Consell Social de la UdG i de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT), fundació del sector públic que depèn del Ministeri d’Economia, Indústria i Competitivitat. Hi col·laboren la Diputació de Girona i de l’Ajuntament de Girona.

Activitats a tot Catalunya
L’esdeveniment s’emmarca en la Nit Europea de la Recerca Catalana, una iniciativa que per primera vegada impulsarà aquesta activitat arreu de Catalunya. A més de la Universitat de Girona, el consorci està format per la Universitat Rovira i Virgili, la Universitat de Lleida, la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat de Barcelona i ISGlobal. També hi col·laboren la delegació catalana del CSIC i l’Associació Catalana de la Comunicació Científica (ACCC), entre moltes altres entitats. L’objectiu principal és acostar la recerca que es fa als centres i universitats catalanes a la societat, tot mostrant la importància que té en el seu dia a dia.

Els dies 28 i 29, els actes principals es concentraran a les ciutats de Girona, Barcelona, Cerdanyola del Vallès (Bellaterra), Lleida, Reus, Roses i Tarragona. La ciutadania podrà gaudir, aprendre, jugar i sorprendre’s amb la ciència a través d’activitats diverses com ara trobades amb investigadores i investigadors, tallers educatius, xerrades divulgatives, simulacions, concerts, rutes pel patrimoni i visites a equipaments.

Acte inaugural conjunt a Barcelona
Aquest dimarts, el Centre Cívic Vil·la Urània (Sarrià-Sant Gervasi) ha estat l’escenari de l’acte inaugural a nivell català, on ha tingut lloc una conversa entre els investigadors Sílvia Valenzuela (CSIC) i Josep M. Fullola (UB) titulada “Recerca en Patrimoni. La recerca del passat per comprendre el present i projectar el futur”.