Universitat de Girona

La Costa Brava aspira a ser reserva de la biosfera el 2020 a partir d’una proposta de la UdG

El Campus Patrimoni i el Campus Turisme de la Universitat de Girona, el Patronat de Turisme, la Fundació Mar i la Diputació de Girona treballen perquè la Costa Brava es converteixi en reserva de la biosfera l’any 2020.

Un projecte iniciat per la Universitat de Girona i la Fundació Mar pretén que la Costa Brava sigui declarada reserva de la biosfera l’any 2020, en el marc del reconeixement internacional concedit per la Unesco. Aquesta candidatura inclou a tots els agents públics i privats en una estratègia de sostenibilitat amb l’objectiu de mantenir i millorar la qualitat de vida de la població, garantir el futur de les noves generacions i contribuir a crear un món en un entorn ecològic de qualitat.

La proposta va sorgir l'any 2017 gràcies a l’impuls del Campus Patrimoni Cultural i Natural i el Campus Turisme de la Universitat de Girona juntament amb el Patronat de Turisme Costa Brava, la Fundació Mar que van elaborar els estudis previs per avaluar la viabilitat de presentar la candidatura a la Unesco. Aquest any amb el lideratge de la Diputació de Girona els organismes promotors del projecte s'han reunit amb els 70 municipis que abasta la reserva i que distribueixen entre les comarques de l'Alt Empordà, el Baix Empordà i la Selva. Els ajuntaments preveuen que la candidatura sigui positiva pel territori ja que respon a la seva singularitat i excepcionalitat.

La Costa Brava gaudeix d'una ubicació privilegiada, ja que empara l'extrem nord-est de la Mediterrània amb un entorn natural i ecològic de qualitat i representatiu del litoral Mediterrani. A més a més, acull una rica i autèntica cultura tradicional de gran influència marinera. És un espai actiu i dinàmic constituït per municipis singulars atomitzats per el litoral de les tres comarques gironines. La proposta de treball de la futura Reserva de la Biosfera suma una superfície aproximada de 3.053,7 km2 –el 69% d'àmbit marí i el 31% d'àmbit terrestre–, una població de 417.520 habitants i un turisme que supera els 4.5 milions de visites anuals.

El geògraf de la UdG, Josep Vila, explica que el potencial turístic de la Costa Brava, el seu dinamisme econòmic i la riquesa a nivell de patrimoni natural i cultural “converteixen aquest espai en un territori idoni per la implementació d’una reserva de la biosfera”. Segons l’investigador, “el model de sostenibilitat socioambiental que podem dibuixar i implementar amb la participació de tots els agents del territori pot ser un punt de referència per bona part de la costa mediterrània”. Per ell, es tracta d’un repte però, alhora, d’una “oportunitat per la Costa Brava per ser un exemple d’adaptació i millora en un context de canvi ambiental i social”. Per altra banda, per la UdG, la Reserva de la Biosfera representarà “un laboratori immillorable” per desenvolupar formació i recerca de referència amb la participació i al servei dels ciutadans, el sector privat i les administracions públiques.

Gràcies al reconeixement de la Unesco, la Costa Brava seria el tercer territori de Catalunya amb un segell de qualitat després del Montseny i les Terres de l'Ebre. Actualment, a escala mundial hi ha gairebé 700 reserves de la biosfera, de les quals 48 són a l’Estat espanyol. Ara s’hi vol sumar el paisatge i els encants culturals de la Costa Brava que són un punt d'atracció turística des de mitjans de la dècada dels anys 60.

La candidatura compromet la Costa Brava a adoptar una sèrie de mesures per afavorir que sigui un territori sostenible. Aquestes intervencions hauran de ser consensuades i definides pels ajuntaments i els agents socials i econòmics del territori. A partir del mes de setembre totes aquelles institucions que en formen part hauran de consensuar les actuacions que presentaran al informe final a la Unesco.