Universitat de Girona

Cobalt Water Global comercialitza un ‘software’ de la UdG pel disseny de depuradores

El software, desenvolupat en el marc del projecte Novedar_Consolider, integra informació de més de 250 tecnologies de tractament d’aigües residuals i aplica criteris d’avaluació de tipus tècnic, econòmic i ambiental. Cobalt Water Global té seu a Nova York i Ghent i ofereix solucions per a una gestió més sostenible de l’aigua.

La consultora internacional Cobalt Water Global ha arribat a un acord amb el consorci del projecte Novedar_Consolider –integrat per onze universitats i centres de recerca d’Espanya i els Països Baixos en l’àmbit de l’aigua– per comercialitzar el software NOVEDAR_EDSS desenvolupat pel grup de recerca LEQUIA de la Universitat de Girona (UdG). Aquest sistema d’ajuda a la decisió fa un grans pas endavant per resoldre l’alta complexitat del disseny de depuradores urbanes.

El NOVEDAR_EDSS parteix de la premissa que no hi ha única solució de depuració, sinó que les característiques de l’aigua residual i l’emplaçament de la planta determinen en cada cas quina és la millor combinació de tecnologies. Amb aquesta visió, el software s’estructura en tres bases de dades. La primera es nodreix de les dades de 250 tecnologies de tractament d’aigües i de fangs; la segona, d’informació sobre la seva compatibilitat; i la tercera, dels requeriments legislatius.

Aquesta gran quantitat de dades s’ha obtingut sobretot de la literatura científica, però també d’un gran nombre d’entrevistes amb experts, tant de l’àmbit acadèmic com d’empreses del sector aigua, fusionant el coneixement teòric i pràctic amb l’empíric per mitjà de la intel·ligència artificial. Una altra particularitat del software és que les alternatives de tractament són comparades i avaluades amb criteris de tipus tècnic (per exemple la qualitat de l’aigua tractada), econòmic (consum energètic) i ambiental (emissions de gasos hivernacle).

La comercialització del NOVEDAR_EDSS reafirma la clara vocació del grup LEQUIA i, en particular, de la línia de sistemes d’ajuda a la decisió en dominis ambientals (EDSS), per transferir els resultats de la seva recerca a la societat, aquesta vegada, en un entorn internacional. Cobalt Water Global és una consultora en l’àmbit de l’aigua amb seu a Nova York i a la ciutat flamenca de Ghent (Bèlgica). L’empresa va ser fundada per l’enginyer i emprenedor Jose Porro –que havia treballat com a investigador a la UdG a través de la xarxa Marie Curie “SANITAS” – i té com a missió principal millorar la sostenibilitat del cicle urbà de l’aigua a través de la modelització i la intel·ligència artificial.

El CEO de Cobalt Water Global, Jose Porro, afirma que “el moment en què arriba aquest acord no podia ser més idoni en vista dels objectius de desenvolupament sostenible de les Nacions Unides, particularment el número 6 sobre l’accés a l’aigua i al sanejament”. Porro també subratlla que “no es tracta de construir qualsevol instal·lació per ampliar la cobertura del tractament d’aigua residual, sinó d’identificar quina és la solució més pràctica i sostenible en cada cas. El Novedar_EDSS és l’única eina que pot fer aquesta tasca de manera ràpida i dins d’una única plataforma”. “És una excel·lent oportunitat”, conclou.

Per la seva part, l’investigador del LEQUIA Manel Poch assenyala que, pel grup, això suposa “una gran oportunitat per continuar transferint els resultats de la recerca en sistemes d’ajuda a la decisió en dominis ambientals, no només localment, sinó també internacionalment, i sobretot perquè l’eina ajuda els gestors del sector de l’aigua en una tasca molt complexa”. “A més a més, ens encanta que aquesta iniciativa vingui de la mà d’algú que va formar part del nostre grup i que no només entén la nostra visió sinó també les necessitats reals del sector de l’aigua”, finalitza.