Universitat de Girona

La Càtedra d’Estudis Marítims contribueix a convertir Palamós en el referent del peix fresc

L’Ajuntament de Palamós ha creat un pla estratègic per contribuir al desenvolupament local a través del peix desembarcat a la llotja de Palamós.

La Càtedra d’Estudis Marítims de la Universitat de Girona (UdG) col·labora amb el pla estratègic Palamós Peix, liderat per l'Ajuntament de Palamós-Museu de la Pesca i la Confraria de Pescadors de la vila, que compta amb la participació de sectors econòmics, educatius, sanitaris i científics vinculats amb el municipi. Aquest projecte vol contribuir al desenvolupament local a través del peix desembarcat a la llotja de Palamós, i en totes les dimensions: extractiva, transformadora, comercialitzadora i de consum; convertint Palamós en el referent del peix fresc a Catalunya.

Per tal d'impulsar aquest projecte innovador s'ha constituït una taula de treball que està integrada per pescadors, peixaters, distribuïdors, restauradors i comerciants de Palamós, però també, per representants del consorci de salut de la comarca, del sector educatiu de la vila i de l'àmbit universitari, científic i tecnològic gironí.

La transversalitat del pla estratègic és un dels principals valors del projecte que se suma a la tradició, el prestigi, la innovació i l'experiència que té Palamós com a port pesquer. Un altre dels eixos destacats és el de fomentar la sostenibilitat de la pesca, respectant el medi marí i el recurs pesquer, així com l'impuls del coneixement del peix entre la ciutadania de la vila, educant, informant i sensibilitzant en els valors que representa la cultura del peix, per tal que els palamosins siguin els principals prescriptors d'aquest producte pesquer.

El pla estratègic Palamós Peix proposa crear les bases per a poder garantir en tot moment l'origen, l'etiquetatge i la traçabilitat del peix desembarcat a la llotja de Palamós, així com crear una marca de garantia del peix fresc local, situant el port palamosí com a referent de la pesca sostenible, creant la guia de bones pràctiques en la captura, producció, transformació, consum i presentació del peix de Palamós, així com desenvolupant aquells elements, sistemes i recursos que permetin una millor distribució del peix garantint sempre la seva qualitat.