Universitat de Girona

Les proves ACOE avaluen les competències i habilitats dels estudiants de 6è de Medicina

A través de diferents estacions, 74 estudiants han resolt casos quotidians i factibles de diferents àrees de coneixement, des de cirurgia fins a bioètica o prevenció de la salut.

La Facultat de Medicina de la Universitat de Girona (UdG) ha dut a terme, els dies 5 i 6 de juny, una prova d’Avaluació de Competències Objectiva i Estructurada (ACOE) per valorar les competències pràctiques i habilitats clíniques i diagnòstiques dels estudiants de 6è curs. En total, 74 estudiants han participat en aquest format que incorpora pacients simulats, maniquins i imatges, entre d’altres instruments.

Les proves ACOE es desenvolupen a través de diferents estacions que simulen casos quotidians i factibles rellevants per a la formació i que plantegen reptes per a l’estudiant. Concretament, són vint situacions en les quals els futurs professionals es poden trobar el dia que estiguin exercint la pràctica mèdica.

Els examinadors han avaluat les competències professionals dels futurs metges i metgesses –anamnesi, exploració física, habilitats tècniques i procedimentals, comunicació, judici clínic, prevenció i promoció de la salut, relacions interprofessionals i aspectes ètics i legals–, les capacitats de posar en pràctica els coneixements adquirits, i les habilitats i actituds per resoldre els problemes que es presentin en l’exercici de la seva professió.

Cirurgia, traumatologia, urgències, comunicació i entrevista clínica, bioètica i activitats preventives i de promoció de la salut són les àrees de coneixement avaluades. La prova és fonamental perquè permet detectar els punts forts i els punts febles dels estudiants i ajudar-los a millorar en les seves actuacions.

Les proves han estat obligatòries encara que, per ara, no representen cap repercussió curricular. Els examinadors, una quarantena de professors de la Facultat de Medicina i professionals dels hospitals i centres d’atenció primària gironins que han participat de manera voluntària, han realitzat un informe diagnòstic de l’assoliment per part dels alumnes de les competències avaluades.

Aquest tipus de prova exigeix la presència d’observadors externs que certifiquin la seva idoneïtat. En aquest sentit, la Facultat de Medicina ha comptat amb la supervisió del vicedegà de la Universitat Complutense de Madrid, Jorge Garcia-Seoane, que emetrà un informe acreditatiu de les ACOE a la UdG. Garcia-Seoane és el responsable estatal d’aquestes proves a la Conferència Nacional de Degans de les Facultats de Medicina Espanyoles.