Universitat de Girona

La gestió circular de l’aigua en instal·lacions turístiques, a debat

Més de 30 persones s’apleguen, el 19 de maig, al 'workshop' “Circular water management in touristic facilities” a Lloret de Mar, organitzat pel grup de recerca LEQUIA de la Universitat de Girona.

L’esdeveniment ha reunit investigadors, gestors d’empreses de l’aigua, proveïdors de tecnologies, tècnics de l’administració pública i directius d’establiments turístics. Tots ells han debatut extensament la viabilitat de la gestió circular de l’aigua en establiments turístics.

El workshop s’ha iniciat amb una visita guiada a les instal·lacions de reutilització de l’aigua de l’hotel Samba. Els participants han pogut conèixer de primera mà les tecnologies desenvolupades en el marc dels projectes REUCITY i demEAUmed. Després, els assistents han intercanviat opinions amb els participants de la reunió final del projecte europeu demEAUmed.

A la tarda, han tingut lloc les ponències. La primera ha estat a càrrec de l’investigador del LEQUIA, Manel Poch, sobre l’evolució del tractament d’aigua residual amb conceptes com la descentralització, la recuperació de recursos o el nexe aigua-alimentació-energia per albirar el desenvolupament futur de la gestió de l’aigua. Tot seguit, la investigadora del departament de Geografia de la UdG, Ariadna Gabarda-Mallorquí, ha presentat una anàlisi detallada de les tendències actuals de l’ús de l’aigua al sud de la Costa Brava.

Ambdues ponències han servit per introduir la sessió seguüent amb tres propostes tecnològiques per tancar el cicle de l’aigua en instal·lacions turístiques: el projecte REUCITY, presentat per Natasa Atanasova (LEQUIA-UdG); el projecte demEAUmed, explicat per Gianluigi Buttiglieri (Institut Català de Recerca de l’Aigua, ICRA); i les tecnologies de sanejament in situ, a càrrec de Jochem Scheerer (ASEPMA).

La jornada ha finalitzat amb una sessió de presentacions tipus “elevator pitch” amb Barbara Hartenstein-Bernston (UVOX), Pau Arqués (La Gota S.L.), Jochen Scheerer (ASEPMA) i Heinz Gattringer (Alchemia Nova).

El worshop ha estat una oportunitat excel·lent, segons els organitzadors, per difondre els resultats del projecte REUCITY i explorar el seu desenvolupament futur amb actors rellevants. Finançat pel programa TECNIOSPRING d’ACCIÓ –una acció europea Marie Curie COFUND–, el projecte REUCITY ha generat nous conceptes, eines i tecnologies per a una gestió eficient i descentralitzada de l’aigua amb estreta relació amb l’alimentació i l’energia i els ha provat en un entorn real: l’hotel Samba de Lloret de Mar. Natasa Atanasova, amb una àmplia trajectòria en sistemes d’ajut a la decisió en l’àmbit de l’aigua, n’és la investigadora principal; i Manel Poch, el supervisor sènior. Els resultats principals s’han publicat en un llibre la versió digital del qual es pot descarregar des de la pàgina web del grup LEQUIA.