Universitat de Girona

La UdG crea un museu i centre cultural al campament de refugiats sahrauís d’Auserd

L’equipament és fruit d’un treball de col·laboració amb el Ministeri de Cultura de la RASD iniciat l’any passat i compta amb el suport de la Universitat de Girona i l’Ajuntament de Girona. El projecte és obra d’un equip interdisciplinari format per arqueòlegs, antropòlegs i un dissenyador gràfic.

Un equip interdisciplinari de la Universitat de Girona (UdG) ha realitzat una estada als campaments de refugiats sahrauís de Tindouf (Algèria) i als territoris alliberats del Sàhara Occidental per culminar la creació d’un Museu Centre Cultural al campament de refugiats d’Auserd. L’equipament cultural és fruit de la col·laboració entre el Ministeri de Cultura de la República Àrab Sahrauí Democràtica (RASD), l’Ajuntament de Girona i la UdG i s’ha inaugurat aquest 26 d’abril.

Un equip interdisciplinari de la UdG ha estat l’encarregat de crear el discurs i el material gràfic del nou museu. Amb aquesta estada, els antropòlegs Carles Serra i Eliseu Carbonell; els arqueòlegs Helena Ventura i Isaac Rufí; i el dissenyador gràfic i il·lustrador Marc Vicens han finalitzat la feina iniciada l’any passat, quan van recollir materials gràfics i van realitzar entrevistes a habitants del campament. Durant aquest temps, han elaborat els materials expositius en coordinació amb els responsables del Ministeri de Cultura de la RASD. Finalment, aquesta primavera ha tingut lloc el muntatge i la inauguració de l’equipament.

El material gràfic de l’exposició s’ha preparat a Girona i s’ha transportat al Sàhara; mentre que el mobiliari del museu així com les miniatures de haimes, joguines tradicionals i altres objectes han estat elaborats per artesans locals.

El centre s’organitza en tres espais. El primer mostra la vida als campaments en l’actualitat, donant protagonisme als ancians sahrauís, els records de la vida nòmada al desert i la seva memòria de lluita i resistència. També hi tenen presència els joves que batallen diàriament per fer dels campaments de refugiats un lloc habitable i segur, com ara metges, infermeres, mestres, bibliotecaris, etcètera.

El segon espai fa referència a l’època de la colonització espanyola i la guerra a partir de l’ocupació marroquí del Sàhara l’any 1975. En aquest espai s’ha volgut ressaltar el paper de les dones, tant en el període de la guerra com en l’actualitat, on noies joves duen a terme una tasca tan perillosa com és el rastreig i l’eliminació de mines explosives al desert.

Finalment, el tercer espai es destina a la cultura tradicional, al paisatge, al medi natural i al passat del territori posat al descobert gràcies als treballs arqueològics duts a terme per la Universitat de Girona. Un altre element singular d’aquest museu és la importància que hi pren la poesia sahrauí com un dels elements més significatius del patrimoni immaterial d’aquest poble.

L’estada de la delegació de la UdG ha culminat amb una visita inaugural al Museu Cultural d’Auserd, amb la presència de la ministra de Cultura, Jadiya Hamdi, i el ministre d’Educació de la RASD, Mohamed Mouloud Mohamed Fadel, així com altres autoritats, representants de la comunitat i mitjans de comunicació locals. A més, els investigadors de la UdG han impartit un seminari sobre arqueologia, patrimoni i identitat.

Descobertes arqueològiques
L’estada també ha servit per prosseguir amb les campanyes arqueològiques que, des de fa més de vint anys, arqueòlegs de la UdG porten a terme als territoris del Sàhara Occidental sota control del Front Polisario, per tal d’identificar i estudiar indrets d’interès arqueològic.

Durant la campanya arqueològica d’enguany s’ha continuat amb les tasques de prospecció al jaciment de Sluguilla Lawaj, una de les estacions amb art rupestre més rellevants del Sàhara Occidental per la qualitat i quantitat d’imatges representades. S’han identificant noves lloses amb gravats prehistòrics de fauna ja extingida al territori, s’han localitzat diversos jaciments amb indústria lítica i, finalment, s’ha descobert una impressionant tomba amb antenes de més de 60 metres de llarg que, a falta d’un estudi de datació més precís, es creu que podria ser molt antiga.