Universitat de Girona

Girona acollirà Maker Faire, un esdeveniment internacional de la invenció i la creativitat digital

La iniciativa està organitzada per l’Escola Politècnica Superior i el Laboratori d'Inclusió Social Digital SokoTech i tindrà lloc del 2 al 6 de desembre de manera virtual. Maker Faire Girona permetrà conversar amb el xef del Restaurant Miramar, Paco Pérez; visitar el supercomputador MareNostrum; i conèixer recerques innovadores de la UdG, entre altres activitats d’un programa variat i ben farcit.

Maker Faire Girona 2020 Live. Diàlegs a la frontera de les Arts, la Ciència, l’Enginyeria i la Tecnologia és una proposta optimista i amb la mirada cap endavant. Del 2 al 6 de desembre, Girona acollirà la primera edició de Maker Faire, un esdeveniment internacional de la invenció i la creativitat digital, que es va originar l’any 2006 a San Francisco (EUA) i que es desplega pels cinc continents.

Maker Faire Girona posarà l'accent a propiciar una mirada plural sobre la realitat, tot cercant la trobada i el diàleg més enllà de les fronteres artificials entre disciplines. L’esdeveniment està organitzat per l’Escola Politècnica Superior de la Universitat de Girona (UdG) i el Laboratori d'Inclusió Social Digital SokoTech –en col·laboració amb el Departament de Cultura de la Generalitat Catalunya - Institut Català de les Empreses Culturals– i ha nascut amb la voluntat de consolidar-se com un referent a la ciutat.

Enginyers, artistes, dissenyadors, hackers, cuiners, científics i tecnòlegs presentaran els seus projectes més avançats a Maker Faire Girona 2020, en un entorn 100% virtual. Tot plegat s’esdevindrà en el marc d’un ecosistema d'innovació que agruparà un ampli univers de persones, universitats, centres de recerca i empreses socialment innovadores que practiquen la cultura maker. Tots aquests agents, a més, coincideixen en la seva vocació de generar solucions capaces de crear valor social.

Programa que entusiasma
Maker Faire Girona presenta un programa variat i pleníssim de propostes i es vertebra en quatre tipus d’activitats: converses, performances, tallers i visites virtuals. El xef del restaurant Miramar de Llançà, Paco Pérez, protagonitzarà una de les cinc grans converses entre 27 creadors i investigadors locals i internacionals i d'avantguarda sobre temàtiques tan diverses com l’alimentació, la robòtica, l’espai, la moda o la biotecnologia. “Els diàlegs, reveladors, s’auguren plens d'inspiració”, segons els organitzadors de l’esdeveniment.

En l’apartat de visites virtuals, es podran conèixer espais tan singulars i estimulants com La Fábrica de Galletas, un edifici que atresora la memòria de Bilbao i que dona testimoni de què passa quan es reuneixen en un mateix espai makers, artistes i dissenyadors. També serà possible accedir a l’urna de vidre on s’allotja el supercomputador MareNostrum i recórrer tots els seus passadissos; i passejar per la Masia I+D del Celler de Can Roca de la mà de la seva directora, Héloïse Vilaseca, que mostrarà com es "cou" i s'implementa la innovació entre creadors transversals.

Segell “Fet a Girona”

Aquesta marca distingirà les propostes arrelades al territori gironí i donarà una visibilitat especial als projectes creats al nostre entorn. Per exemple, es podrà compartir una estona amb el director del Centre d'Investigació en Robòtica Submarina de la UdG, Pere Ridao, que actualitzarà el públic sobre els avenços en el disseny i construcció de vehicles subaquàtics autònoms per a usos científics i industrials. L’investigador del Grup de Recerca en Enginyeria de Procés, Producte i Producció (GREP) Joaquim de Ciurana donarà a conèixer ONCOen3D, un projecte d’enginyeria biomèdica amb resultats importants en la recerca contra el càncer de mama.

Per la seva part, l’investigador del grup en Concepció i disseny de producte, enginyeria de materials lignocel·lulòsics i compostos de matriu termoplàstica Marc Delgado llançarà la pregunta sobre si és possible imprimir fusta i compartirà els processos que permeten obtenir materials sostenibles per impressió 3D. Entres moltes més activitats made in Girona, l’investigador del grup Visió per computador i robòtica (Vicorob) Rafa Garcia sorprendrà amb la idea que els mapes que construeixen els robots submarins ajuden a detectar el càncer de pell i farà palès com s’interconnecten els resultats de la recerca.

Què són les Maker Faires?
Són uns esdeveniments mundials que reuneixen gent maker, és a dir, persones que construeixen coses pel seu compte o en equip, des de robots i coets fins a projectes artístics a través de la tecnologia. En un format semblant a una fira, aprofiten per exposar el que han fet amb l’objectiu de compartir-ho amb la comunitat i aprendre els uns dels altres.

De Barcelona a Girona
A Catalunya, aquest gran esdeveniment de la creativitat digital s’ha celebrat anualment a diferents districtes de la ciutat de Barcelona des de 2014. Aquest any 2020 arriba a Girona amb el desig i entusiasme d’ampliar l’horitzó i creant una personalitat pròpia.

Totes les activitats són gratuïtes.