Universitat de Girona

Impuls a la Càtedra de l'Oli i el Vi de l'Empordà

La Càtedra del Vi i de l’Oli de l’Empordà és una renovació de la Càtedra de Viticultura i Enologia Narcís Fages de Romà, que amb la incorporació del nou patró,  la DOP oli de l’Empordà, i la nova coordinació, a càrrec de Josep Maria Dacosta, i direcció, a càrrec de Jesús Francés, actualitza el seu nom.

L’Ajuntament de Figueres i la Universitat de Girona (UdG) han presentat la Càtedra del Vi i de l’Oli de l’Empordà (CVOE) de la Universitat de Girona, amb la DO Vi de l'Empordà i la DOP Oli de l’Empordà. Previ a l’acte de presentació, ha tingut lloc la signatura del conveni amb l’alcaldessa de Figueres, Marta Felip; el rector de la Universitat de Girona, Joaquim Salvi; el president de la DO Vi Empordà, Xavier Albertí,  i president de la DOP Oli de l’Empordà, Simó Casanovas.

L’Ajuntament de Figueres ja formava part de l’antiga Càtedra de Viticultura i Enologia Narcís Fages de Romà, i atès el seu interès en col·laborar i participar en les activitats i nous objectius de la renovada Càtedra, s’incorpora com a patró principal de l'esmentada càtedra, juntament amb la DO Empordà i la DOP oli de l’Empordà.

La Càtedra, amb seu a la ciutat de Figueres, té com a objectius la promoció de l’estudi, la recerca, el coneixement, l’adequada transferència tecnològica i la millora dels vins i olis de l’Empordà i de tots els processos que intervenen en la seva elaboració, criança i consum, la seva difusió i projecció tant en àmbits tècnics com professionals, tenint especial cura en els aspectes culturals (en el sentit més ampli del terme) que intervenen al seu entorn. Així mateix, la Càtedra col·laborarà amb diversos departaments universitaris, entitats, organismes, empreses i el sector vitícola a fi d'assolir sinergies que incrementen l'eficàcia de la seva actuació.

El director de la Càtedra, Jesús Francés Ortega, és Doctor Enginyer Agrònom, professor del Departament d’Enginyeria Química, Agrària i Tecnologia Agroalimentària (EQATA) i investigador del grup de P. Vegetal (PV) de l'Institut de Tecnologia Agroalimentària de la Universitat de Girona (INTEA-UdG). Imparteix docència en estudis de l'àmbit agroalimentari (grau en enginyeria agroalimentària i grau en  innovació i seguretat agroalimentària) (GEA i GINSA) de l'Escola Politècnica Superior i el Màster en Biotecnologia Alimentària (BIOTECAL) de la UdG.

El coordinador de la Càtedra, el figuerenc Josep Maria Dacosta, és biòleg, naturalista, i divulgador de la natura i la cultura de l'Empordà.