Universitat de Girona

La UdG aprova la concessió del doctorat honoris causa a Marina Subirats i Anna Ferrer

La distinció del doctorat honoris causa s’atorga a personalitats rellevants de l’àmbit acadèmic, científic, cultural i social que hagin mantingut un lligam amb la Universitat de Girona.

La UdG ha aprovat, en la sessió ordinària –no presencial- del Consell de Govern de 23 de juliol, la concessió del títol de doctora  honoris causa a la sociòloga Marina Subirats i a la cooperant Anna Ferrer.

Els doctors i doctores honoris causa són un referent clau en qualsevol Universitat, i per aquest motiu la Universitat de Girona ha anat impulsant aquests reconeixements com un instrument de projecció de la universitat en el marc del context universitari català i internacional i de reconeixement a la trajectòria de recerca, acadèmica i cultural de les persones candidates proposades.

La distinció del doctorat honoris causa s’atorga a personalitats rellevants de l’àmbit acadèmic, científic, cultural i social que hagin mantingut un lligam amb la Universitat de Girona i que hagin excel·lit en la seva tasca per tal d’integrar-les al Claustre de la UdG.

Fins al moment, la UdG ha atorgat aquest màxim reconeixement acadèmic a 29 persones, 3 de les quals dones, i té aprovats –pendents d’atorgament- el títol a Daniela Tilbury, Pere Portabella i Josep M, Casasús. Amb aquestes dues noves incorporacions, la llista de doctors honoris causa de la UdG comptarà amb 34 noms de referència, 6 dels quals dones. (La llista dels títols concedits es pot consultar a: https://www.udg.edu/ca/coneix/Actes-institucionals/Honoris-Causa). En aquest sentit, Miquel Solà, director de l’Escola de Doctorat, declara que “encara són poques dones però anem en la bona direcció”.

La sociòloga Mariana Subirats Martori (Barcelona, 1943), que rebrà el títol a proposta del Departament de Pedagogia, és considerada una de les intel·lectuals més reconegudes del panorama universitari i cultural català i espanyol. Amb una trajectòria investigadora que s’inicia l’any 1965 i una trajectòria docent començada uns anys més tard, el 1970, i que s’estendrà més enllà de la seva jubilació, l’any 2006.

Per a la comunitat educativa de la UdG ha estat un referent almenys en tres grans àmbits de l’anàlisi i la prospectiva social: les classes socials a Catalunya, la situació de l’escola rural a Catalunya i gènere i educació. En la memòria justificativa de la proposta també es valoren les responsabilitats polítiques de Subirats, cosa que palesa que “no ha estat només una pensadora i investigadora eminent, sinó també una dona d’acció, sempre guiada per la lluita contra les desigualtats i per la millora de les condicions de vida dels més vulnerables”.

L’activista i cooperant Anna Ferrer (Southend-on-sea, Essex, 1947), presidenta de la Fundació Vicenç Ferrer, serà distingida amb el títol de doctora honoris causa a proposta del rector de la UdG, Quim Salvi, amb l’aval del Consell de Direcció. Per a la UdG, Anna Ferrer no és només un exemple de dedicació vital a la millora de les condicions de vida de les persones més vulnerables i desprotegides del planeta, sinó que també “posa en relleu el protagonisme invisibilitzat de tantes dones que han contribuït silenciosament a la construcció d’un món més just, més humà i més responsable”.