Universitat de Girona

Girona tornarà a vibrar pel novembre, en una nova edició de la Nit de la Recerca

La Nit de la Recerca a Catalunya tindrà lloc aquest any pel novembre, gràcies a un projecte Europeu que coordina diverses seus catalanes, i que coordina la directora de la C4D de la UdG, Sílvia Simon.

Després d'una primera edició el 2007 a la Plaça de Sant Domènec que va suposar un impuls extraordinari a la divulgació de la recerca per part de la UdG, des de 2008 la Nit de la Recerca s'ha organitzat de forma continuada, gairebé sempre a la Casa de Cultura de Girona, organitzada per la Càtedra de Cultura Científica i Comunicació Digital de la UdG, amb implicació d'una bona colla de grups de recerca de la UdG. La directora de la Càtedra, Sílvia Simon, ha coordinat els diferents consorcis d'universitats i organitzacions de les successives edicions anuals. Cal remarcar que és la desena vegada que la UdG rep finançament per liderar aquest projecte.

Aquest any 2020, la UdG coordina el consorci a nivell de Catalunya, que aplega la Universitat de Barcelona (UB), la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVIc-UCC), la Universitat de Lleida (UdL), la Universitat Rovira i Virgili (URV), l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) i l’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC). Aquest consorci acaba d'aconseguir finançament per a un projecte europeu European Researchers’ Night dins el programa Horizon 2020. El lema principal és “Recerca per canviar”, amb l’objectiu de mostrar com d’important és la recerca de les institucions catalanes per millorar el nostre dia a dia.

La Nit Europea de la Recerca és un esdeveniment públic dedicat a la divulgació de la recerca que se celebra cada any en més de 300 ciutats de 30 països d’Europa al mateix temps. El seu objectiu és donar a conèixer la recerca i la innovació, així com també als seus protagonistes, de manera planera i divertida, i així apropar-la al públic de totes les edats.

Cada any, aquest esdeveniment se celebra l’últim divendres de setembre, tot i que la seva popularitat fa que s’allargui durant els dies previs i el cap de setmana. Aquesta edició de 2020, però, degut a la situació excepcional causa per la pandèmia de Covid-19, s’ajornarà fins al 27 de novembre. En qualsevol cas, el format de les activitats estarà supeditat a les indicacions fixades per les autoritats. Cal tenir en compte que l’any passat es van arribar a cel·lebrar més de 200 activitats al territori català que incloïen xerrades, tallers, experiments, espectacles i jocs.

Igual que en la passada edició, la UdG a més s’encarrega d’organitzar les accions que es portaran a la ciutat de Girona. La Universitat de Barcelona i ISGlobal seran els encarregats de la ciutat de Barcelona, la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona, la Universitat de Lleida de la mateixa ciutat, i s’hi incorpora també al consorcia la Universitat de Vic- Universitat Central de Catalunya, amb activitats a la mateixa ciutat de Vic i entorn. Totes les activitats, estaran coordinades sota el paraigües de la Nit Catalana de la Recerca, i serà l’ACCC la responsable de la seva comunicació. El projecte compta també amb el suport de diverses entitats com la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), Universitat Pompeu Fabra (UPF), la Fundació Catalana per la Recerca i la Innovació (FCRi), l’AGAUR (Agència de Gestió d’Ajuts Universitàries i de Recerca) i la ACUP (Associació Catalana d’Universitat Públiques), entre altres.

Sobre la coordinadora del projecte

Sílvia Simon (@SilviaSimonR) és investigadora a l’Institut de Química Computacional i Catàlisi de la UdG i directora de la Càtedra de Cultura Científica i Comunicació Digital des de la seva fundació, i actualment és delegada del Rector de la UdG per a la promoció i divulgació. El 2018 va rebre la Distinció Jaume Vicens Vives de la Generalitat de Catalunya a la Qualitat Docent Universitària.

Sobre la Càtedra de Cultura Científica i Comunicació Digital de la UdG

La Càtedra de Cultura Científica i Comunicació Digital (@C4DUdG) té com a objectiu la realització de diferents projectes de recerca i innovació en l'àmbit de la cultura científica i en la seva intersecció amb la comunicació digital. A part de la coordinació de la Nit Europea de la Recerca a nivell català, també porta a terme altres projectes com el de Comunicació Low Cost de la Recerca, La Màgia de la Ciència i la Ciència de la Màgia, Reacciona i Explota, així com la organització de diferents activitats de comunicació digital.

Hashtag: #NitRecerCat #NitRecerCatUdG??

www.lanitdelarecerca.cat