Universitat de Girona

La Universitat de Girona rep l’extraordinària biblioteca personal de Joan Ferraté

Coincidint amb el 15è aniversari de la mort del filòleg, avui ha tingut lloc l’acte de recepció del fons bibliogràfic i documental –format per uns 12.000 volums– de la mà de la seva filla Amalia. A la Facultat de Lletres s’ha inaugurat la Sala Joan Ferraté, un espai de treball per a investigadors.

La Universitat de Girona (UdG) ha rebut avui el fons bibliogràfic i documental del filòleg, poeta i traductor Joan Ferraté (Reus, 1924 - Barcelona, 2003). La seva filla Amalia Ferraté Zeta ha lliurat una col·lecció formada per uns 12.000 volums, una extraordinària biblioteca personal que cobreix àmpliament la literatura universal amb una especial atenció als autors clàssics grecs i llatins, catalans, castellans, anglosaxons, francesos, italians i xinesos.

Entre les obres del fons, destaquen títols dels escriptors que va estudiar com Ausiàs March i Carles Riba i autors que va traduir com K.P. Kavafis, T.S. Eliot i Du Fu. A més, inclou un important recull de poesia anglesa contemporània. També s’hi troba representada en profunditat la filosofia del llenguatge, la lingüística i la teoria i la crítica literària.

La recepció del fons ha estat presidida pel rector de la Universitat de Girona, Joaquim Salvi, en el seu primer acte públic després de prendre possessió del càrrec el passat 29 de desembre. Els experts Víctor Obiols, Jordi Cornudella, Jordi Amat i Salvador Oliva han fet aportacions en el terreny acadèmic. També han intervingut la filla de Ferraté, Amalia Ferraté Zeta; la directora de la Biblioteca de la UdG, Àngels Merino; el cap de la Biblioteca Barri Vell, Jaume Rufí; i el director del Departament de Filologia i Comunicació, Xavier Pla.

Sala Joan Ferraté
Des d’ara, bona part de la biblioteca de Joan Ferraté està a disposició d'estudiants i investigadors a la Biblioteca del campus Barri Vell de la UdG. Una mostra, amb una selecció dels autors que el filòleg més apreciava, ja nodreix la Sala Joan Ferraté, un espai de treball per a investigadors i, alhora, d'homenatge al crític i poeta. La sala s’ha inaugurat avui, coincidint amb l’acte de recepció del fons.

Amb aquesta incorporació als fons especials de la UdG, la biblioteca del Barri Vell amplia els seus recursos de literatura catalana, espanyola i universal i crítica literària, i els investigadors tindran a la seva disposició una àmplia documentació fins ara inèdita.

Joan Ferraté
En paraules del director del Departament de Filologia i Comunicació, Xavier Pla, “Joan Ferraté va ser filòleg, poeta i traductor i, per sobre de tot, un lector crític i exigent”. Segons ell, els seus estudis i edicions sobre Ausiàs March, Carles Riba o Josep Carner, així com sobre l'obra del seu germà, Gabriel Ferrater, i les seves correspondències, per exemple, amb Jaime Gil de Biedma, “són imprescindibles en la formació de qualsevol filòleg”.

Podeu veure totes les fotografies en aquest àlbum.