Universitat de Girona

La UdG acull IBERIMET, un workshop amb 40 investigadors en tecnologies bioelectroquímiques

IBERIMET és una xarxa d’excel·lència concebuda com un instrument natural per a facilitar el contacte i la interacció entre els seus membres.

La Facultat de Ciències de la Universitat de Girona ha acollit el workshop IBERIMET 2017, organitzat pel grup de recerca LEQUIA, els dies 18 i 19 de desembre. Aquesta xarxa d’excel·lència aglutina els grups principals de l’Estat en el camp de les tecnologies electroquímiques microbianes (en les seves sigles en anglès, MET) i està coordinada pel professor Abraham Esteve Nuñez de la Universidad de Alcalá. L’investigador principal de la Universitat de Girona és Sebastià Puig.

Durant les jornades, investigadors procedents dels vuit grups de la xarxa han mostrat els seus darrers avenços amb l’objectiu de promoure l’intercanvi d’experiències i la col·laboració. Els 40 participants han assistit a catorze presentacions, una taula rodona sobre el futur a mig termini de les tecnologies bioelectroquímiques, una sessió sobre protecció de drets de la propietat intel·lectual i industrial, i una visita als laboratoris del LEQUIA.

Les MET es fonamenten en tres disciplines interconnectades: la microbiologia, l’enginyeria i l’electroquímica. El descobriment de microorganismes capaços d’interaccionar amb materials conductors de l’electricitat va donar lloc fa més d’una dècada al naixement d’aquesta especialitat que permet, entre altres aplicacions innovadores, convertir residus en energia elèctrica neta. Les possibilitats pràctiques s’han multiplicat en els darrers anys, donant lloc a diverses aplicacions com ara l’eliminació de compostos orgànics (nitrats, sulfats) en les aigües residuals, la recuperació de sòls o sediments contaminats, la conversió de CO2 en compostos de valor afegit, la desolació sostenible d’aigua i el desenvolupament de biosensors, entre altres. Des dels seus inicis, els grups principals de recerca estatals han anat aglutinant un nombre creixent d’experts en la matèria; a l’actualitat lideren nombrosos projectes nacionals i del programa europeu Horizon 2020 basats en aquestes tecnologies.

IBERIMET és una xarxa d’excel·lència finançada pel Ministeri d’Economia i Competitivitat (referència CTM2015-71982-REDT) concebuda com un instrument natural per a facilitar el contacte i la interacció entre els seus membres. Coordinada pel grup Bioe de la Universidad d’Alcalá i IMDEA Agua, la xarxa està integrada pels grups LEQUIA-UdG, GENOCOV-UAB, BioMEMS-Institut de Microelectrònica de Barcelona (IMB-CNM)-CSIC, GIRO-IRTA, ITQUIMA-UCLM, IQUIMAB-Univdersidad de León i Green and Sustainable Chemical Technology Research Group – un grup interuniversitari de la Universidad de Murcia y de la Universidad Politécnica de Cartagena.