Tesi doctoral d'Eva Izquierdo Molinas: "Edició crítica dels capítols 1- 100 del "Libre de les dones" de Francesc Eiximenis. Estudi codicològic, estudi ecdòtic i estudi històric". Direcció: Dr. Xavier Renedo Puig i Dr. Sadurní Martí Castella. Departament de Filologia i Comunicació

El Llibre de les dones fou una de les obres més divulgades de Francesc Eiximenis. Tot i no gaudir de la mateixa difusió que altres obres, com ara el Llibre dels àngels o la Vida de Jesucrist, féu una gran fortuna i s’ha conservat en sis manuscrits i un incunable del segle XV, sense comptar amb l’existència de nombroses còpies fragmentàries. L’obra també fou traduïda al castellà i se’n conserven set testimonis íntegres, a més de diversos fragments i una versió adaptada intitulada Carro de las donas (1542). El 1981 l’obra fou objecte d’una edició crítica per part de Frank Naccarato que, tot i donar a conèixer l’obra al lector modern, només prenia en consideració tres dels set testimonis. A més a més, encara avui queden algunes incògnites per resoldre, com ara la data de redacció del llibre, els motius pels quals Eiximenis li va dedicar a la comtessa de Prades i la filiació textual dels testimonis conservats. Aquest treball presenta l’edició crítica dels cent primers capítols de l’obra. Consta d’un estudi codicològic, d’un estudi ecdòtic on es fa una proposta de filiació dels testimonis conservats, d’un estudi històric on s’indaga en la biografia de la destinatària del llibre, en la gènesi i en la datació de l’obra i d’una breu introducció als cent primers capítols. L’edició va acompanyada de notes, d’aparat crític, de glossari i de diversos índexs.

Lectura de la tesi: 22/03/2019, Aula R5 de la Facultat de Lletres