Tècnica ecoguiada en la cateterització de l'accés venós en els serveis d'urgència

Tesi doctoral de Laia Salleras Duran: "Valoració de l’usuari i del professional d’una tècnica infermera: la cateterització venosa perifèrica ecoguiada versus la tècnica tradicional en un servei d'urgències". Direcció: Dra. Concepció Fuentes Pumarola. Departament d'Infermeria

Els usuaris d’un servei d’urgències sovint precisen un accés venós, en alguns casos la tècnica fracassa i comporta endarreriment del tractament i del diagnòstic. La inserció de catèters ocasiona dolor i malestar a la persona, els múltiples intents poden comportar una experiència negativa i afectar la satisfacció. La inexistència d’una escala capaç de predir aquesta dificultat en els serveis d’urgències fa necessari la validació d’un instrument. La utilització de l’ecografia per localitzar venes permet cateteritzar persones amb dificultat d’accés venós. L’objectiu de la investigació va ser explorar la tècnica ecoguiada, el dolor i la satisfacció que ocasiona, comparant-la amb la tècnica tradicional; les opinions dels usuaris i dels professionals. Es va realitzar un estudi longitudinal, prospectiu, analític i experimental de les persones adultes ateses al servei d’urgències de l’Hospital de Figueres que precisessin un catèter i que presentessin una dificultat de punció. Investigació amb metodologia de disseny mixt quantitatiu i qualitatiu que constava de tres fases: La validació d’un instrument per mesurar la dificultat de punció pel cateterisme endovenós perifèric (escala A-DICAVE). Un assaig clínic aleatoritzat controlat per analitzar la utilització de la tècnica de cateterització venosa ecoguiada en un servei d’urgències. Un estudi qualitatiu fenomenològic mitjançant entrevistes individuals (6 professionals, 12 usuaris). Les principals conclusions van ser: l’escala A-DICAVE és un instrument vàlid i fiable per predir la dificultat de cateterització. La tècnica ecoguiada té més èxit en persones amb elevada dificultat de punció, precisa menys nombre d’intents, permet catèters de millors característiques, més temps per realitzar-la i major satisfacció en l’usuari. Els professionals i les persones amb dificultat que se’ls realitza una cateterització endovenosa expressen dolor i proposen millores de formació, utilització de la tècnica ecoguiada i administració d’anestèsia.

Lectura de la tesi: 20/02/2019, Sala de Graus de la Facultat d'Infermeria