Ensenyament-aprenentatge de la lectura a l’educació infantil

Tesi doctoral de argarida Falgàs Isern: "L’ensenyament-aprenentatge de la lectura a l’educació infantil: replantejament a la formació inicial de mestres a partir de l’aprenentatge realista-reflexiu". Direcció: Dr. Àngel Alsina Pastells i la Dra. Montserrat Fons. Departament de Didàctiques Específiques i Universitat de Barcelona

El focus de la recerca és l'anàlisi del procés de reconstrucció viscut per estudiants de Mestres d'Educació Infantil del model de didàctica de la lectura a les primeres edats, amb la finalitat d'obrir vies de reflexió i propostes d'actuació per la formació inicial de mestres. L'objecte d'anàlisi és el text reflexiu que forma part d'un portafolis individual del bloc temàtic de la Didàctica de la Lectura, realitzat per les estudiants de tercer, durant quatre cursos consecutius. El propòsit és observar els canvis de models didàctics que realitzen les estudiants en entrar en contacte amb la didàctica de la lectura, en la proposta sòcioconstructivista i alfabetitzadora a partir d'estratègies docents dins el marc de l'aprenentatge realista i pràctica reflexiva.
El procés formatiu es basa en els processos de Pràctica Reflexiva, amb la finalitat de comprovar si aquest model d'intervenció docent pot trencar creences arrelades i obrir la mirada didàctica de la lectura a Educació Infantil.
La part teòrica, redactada com la història de vida, esbossa el desenvolupament del coneixement didàctic i el procés personal de redefinició i transformació docent. Conté dos blocs temàtics, didàctica de la lectura a Educació Infantil i Pràctica Reflexiva com a estratègia formadora. S'explicita la consciència del canvi de perspectiva formativa, amb la convicció del reflux constant teoria-pràctica-teoria-pràctica per generar transformacions reals a la formació de mestres i a l'escola infantil.
El repte és obrir vies de reflexió i propostes d'actuació per a la formació inicial, ampliar estratègies d'intervenció docent, incidir en els aspectes essencials del perfil de mestres d'Educació Infantil, des de la perspectiva alfabetitzadora, integradora, oberta i flexible per afavorir el desenvolupament integral de l'infant en l'apropiació de la lectura
La perspectiva genèrica de la recerca es mou entre un paradigma interpretatiu/sòcio-crític i una metodologia qualitativa, d'investigació-acció, amb un acostament empíric a partir de l'anàlisi estadística dels textos reflexius de les estudiants i les informacions de mestres en actiu, recollides a partir de grups de discussió.
Els resultats conclouen que un procés de formació basat en estratègies de Pràctica Realista-Reflexiva, amb valor de recerca guiada i situada, és un bon model d'intervenció formativa, sobretot a la formació de mestres, que ajuda a trencar les creences i vivències, desconstruir models integrats per reconstruir-ne, amb la interacció, i establir bastides d'adequació i transformació.

Lectura de la tesi: 19/12/2018, Sala de Graus de la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia