Desenvolupament de nous sistemes catalítics

Tesi doctoral de Michela Milan: "Oxidation of unactivated C-H bonds catalyzed by manganese complexes: control over site-selectivity and enantioselectivity. Direcció: Dr. Miquel Costas Salgueiro i Dr. Massimo Bietti. Departament de Química i Università degli Studi di Roma “Tor Vergata”

L'oxidació d'enllaços C-H alifàtics és una reacció altament interessant perquè permet funcionalitzar l'enllaç C-H inert, generant molècules d'alt interès sintètic. No obstant això, també es tracta d'una de les reaccions que més atenció ha generat en el camp de la química orgànica sintètica moderna perquè la multitud d'enllaços C-H alifàtics present en una mateixa molècula fa que l'oxidació selectiva d'un enllaç específic sigui particularment difícil. A més, la introducció de quiralitat en aquesta reacció representa, encara avui dia, un repte molt atractiu, ja que l'oxidació asimètrica d'hidrocarburs, compostos altament abundants a la naturalesa, permet l'obtenció de compostos quirals d'alt valor en síntesi orgànica; i de moment, segueix sent una transformació exclusiva dels enzims. Inspirada en el mecanisme d'acció de les oxigenases dependents de metalls de transició, com el citocrom P450, la naftalè 1,2-dioxigenasa i la prolina 4-hidroxilasa, aquesta tesi està enfocada en el desenvolupament de nous sistemes catalítics capaços d'oxidar enllaços C-H alifàtics no activats d'una manera selectiva i enantioselectiva. En particular, s'han desenvolupat reaccions d'oxidació de C-H alifàtiques quimio- i enantioselectives, enfocades en substrats que contenen un grup funcional amida. Aquestes reaccions s'han obtingut utilitzant complexos bioinspirats de manganès i ferro basats en lligands tetradentats de tipus bis-amina-bis-piridina, peròxid d'hidrogen com a oxidant i àcids carboxílics, en temps de reacció curts i en condicions suaus. A més, aquest sistema compleix els criteris de sostenibilitat, cada vegada més importants en la societat actual; ja que es basa en catalitzadors de metalls de la primera sèrie de transició (ferro i manganès), menys tòxics que els tradicionals metalls nobles (ruteni, rodi, osmi), en combinació amb peròxid d'hidrogen, un oxidant que exhibeix una elevada economia atòmica i que només genera aigua com a residu.

Lectura de la tesi: 30/10/2018, Auditori de l'Edifici Jaume Casademont- Parc Tecnològic