La robustesa de les xarxes interdependents

Tesi doctoral de Diego Fernando Rueda Pepinosa: "Geographical interdependent robustness measures in transportation networks". Direcció: Dr. Eusebi Calle Ortega. Departament d'Arquitectura i Tecnologia de Computadors

Les xarxes de telecomunicacions, alta tensió, aigua/gas, metro o ferrocarrils son un exemple de xarxes de transport. Actualment, la majoria d’elles son crucials per suportar el nostre mode de vida a la societat moderna. Aquestes infraestructures critiques estan construïdes distribuint els recursos en certes zones geogràficament localitzades. Una fallada individual o aïllada, que pot ocórrer a la xarxa, solen ser esdeveniments controlats i ben investigats per ser afrontades i/o eliminades. No obstant, les fallades múltiples, encara que estàticament menys importants, poden causar conseqüències catastròfiques al normal funcionament de la xarxa. A diferencia de les fallades individuals, les fallades múltiples no solen poder-se solucionar, però poden aplicar-se mètodes per mitigar les seves conseqüències. En aquest sentit, garantir la robustesa de la xarxa es essencial per preservar els serveis previstos als usuaris. No obstant, la majoria de les infraestructures critiques en el món real no poden ser descrites con a xarxes independents, per tant han de ser representades com dos o més xarxes interdependents. En les xarxes interdependents, les interaccions son representades connectant enllaços de dependències (interlinks). El correcte funcionament de les xarxes interdependents depèn del correcte mode d’operació de les xarxes que estan interconnectades. A l’hora d’estudiar la robustesa de les xarxes interdependents, tres aspectes s’han de considerar: el model de xarxa, el model d’interdependències i el model de fallades. El principal tipus de fallades que es cobreixen en aquesta tesis, son es fallades de gran abast, quan es produeixen tan atacs dirigits com fallades en cascada.

Lectura de la tesi: 14/11/2018, Sala d'Actes de l'Escola Politècnica Superior IV