Factors de risc de malaltia metabòlica cardiovascular

Tesi doctoral de Montse Gispert-Saüch Puigdevall: "Sistema immunitari i marcadors de risc cardiometabòlic en l’edat pediàtrica". Direcció: Dr. Abel López Bermejo i Dra. Judit Bassols Casadevall. Departament de Ciències Mèdiques

Per prevenir l’aparició de malaltia cardiovascular en l’edat adulta, les mesures d’intervenció sobre l’obesitat (especialment l’obesitat abdominal) i sobre els factors de risc de malaltia metabòlica cardiovascular durant les etapes prèvies a la pubertat poden esdevenir punts clau.
Es coneix que l'activació crònica del sistema immunitari està relacionada amb l’obesitat i la resistència a la insulina. En el nostre treball, hipotitzem que les molècules del sistema immunitari podrien ser nous determinants del desenvolupament de l’obesitat abdominal i associar-se amb coneguts paràmetres de risc cardiometabòlic. Amb aquest objectiu, es va estudiar la relació entre els nivells circulants de les molècules del sistema immunitari innat: α-defensines i BPI i del sistema immunitari adquirit: IgG, IgA i IgM amb l’obesitat i factors de risc cardiometabòlic en nens prepuberals.
Els resultats de l’estudi van demostrar que els nens amb sobrepès i obesitat presentaven valors més alts de les α-defensines i més baixos de BPI que els nens prims. Les α-defensines s’associaven a un perfil metabòlic desfavorable als 7 anys i eren predictores de l’IMC i del perímetre abdominal als 7 i als 10 anys de vida. Contràriament, les concentracions plasmàtiques de BPI s’associaven a un perfil metabòlic més favorable i eren predictores del perímetre abdominal als 7 anys de vida.
Pel que fa referència a la immunitat adquirida, els nens amb sobrepès i obesitat mostraven valors més elevats d’immunoglobulines IgG i IgA que els nens prims, mentre que els nivells en sèrum d’immunoglobulina IgM van ser similars en tots els grups d’estudi. Els nivells de IgG i IgA, s’associaven amb un fenotip metabòlic menys favorable, sobretot en nens obesos, i eren predictors independents de l’HOMA-IR i dels TG als 7 anys de vida.
Els nostres resultats suggereixen un paper addicional de la immunitat innata i adquirida en la regulació de la resistència a la insulina i l'obesitat en edat pediàtrica. La detecció precoç de concentracions disminuïdes de BPI i augmentades de les α-defensines i d’immunoglobulines (IgG i IgA) pot contribuir a predir l'increment de pes, especialment de tipus abdominal, i l'aparició de resistència a la insulina en nens prepuberals i, per tant, ajudar a evitar el desenvolupament d'obesitat infantil.

Lectura de la tesi: 02/03/2018, Aula multifunció (espai 528)-Facultat de Medicina