Dol i adicció: símptomes de dol complicat, psicopatologia i altres variables

Tesi doctoral de Laura Masferrer Boix: "Bereavement and Addiction: Complicated Grief symptoms, psychopathology and associated variables in a Substance Use Disorder sample". Direcció: Beatriz Ma. Caparrós Caparrós. Departament de Psicologia

La pèrdua d'una persona estimada és una experiència universal que la majoria d'individus viuen adaptativament. Una petita minoria no segueix el procés natural i malgrat el pas del temps, continua vivint la pèrdua amb un elevat malestar desenvolupant simptomatologia de Dol Complicat (DC). El Dol Complicat ha estat definit com una desviació de la vivència adaptativa del dol (en termes culturals i socials) ja sigui a nivell de temps, d'intensitat, o d'ambdós factors. Aquesta vivència suposa una experiència emocional crònica i més intensa o una resposta inhibida, que o bé no té els símptomes habituals o bé l'inici dels símptomes es retarda (Stroebe, Schut, i Stroebe, 2007).

L'objectiu principal d'aquesta investigació va ser descriure la presència de símptomes de dol complicat,  psicopatologia i altres variables rellevants en una mostra que presenta Trastorn per Ús de Substàncies (TUS). La mostra estava formada per 196 pacients TUS que havien patit una pèrdua, el grup de control va estar compost per 100 participants en dol no addictes. Es van examinar les variables sociodemogràfiques, característiques relacionades amb les drogues, dol, variables relacionades amb el suïcidi psicopatologia, suport social, i estratègies d'afrontament. Els símptomes de Dol Complicat es van mesurar amb la versió espanyola de l'Inventari de Dol Complicat (ICG). El risc de suïcidi es va determinar mitjançant la versió espanyola del Risc de Suïcidi (RS).

La presència de símptomes de Dol Complicat entre la mostra TUS va ser 34,2% en comparació amb només el 5% del grup control. Els factors específics associats amb simptomatologia de Dol Complicat van ser: la pèrdua d'un germà, circumstàncies traumàtiques de la pèrdua, haver estat temps a la presó i percebre un menor nivell de suport social. Els participants amb símptomes de Dol Complicat van informar d'una major freqüència d'Ansietat (53,7%), de Depressió Major (17,9%) i Trastorn d'Estrès Posttraumàtic (9%). La depressió major i el trastorn d'estrès posttraumàtic estan altament relacionats amb simptomatologia de DC. D'altra banda, el Dol Complicat està associat amb els següents trastorns de personalitat: Esquizotípic, Depressiu, Límit i Paranoide. Va ser notable observar que el 61,2% dels participants van informar de risc de suïcidi i el 32,1% d'intents de suïcidi. Estar separat o divorciat, vidu, sense feina, informar de baix suport social, haver estat complint condemna a la presó i verbalitzar simptomatologia de Dol Complicat van ser les variables associades amb el risc de suïcidi. Respecte a els trastorns de la personalitat, els trastorns per Evitació, Límit, Esquizotípic i Depressiu són els trastorns  que s'associen amb el risc de suïcidi.

La present investigació assenyala l'associació entre simptomatologia de Dol Complicat i TUS. Es destaca la necessitat d'avaluacions particulars i personalitzades tenint en compte diversos factors relacionats amb la població TUS per tal de dissenyar intervencions específiques, adequades i rigoroses.

Lectura de la tesi: 1/12/2017, Sala de Graus de la Facultat d'Educació i Psicologia