Investiga

EEN: empresa espanyola busca col·laboració per millorar l'aïllament tèrmic

Empresa espanyola especialitzada en el disseny i fabricació d’aïllaments tèrmics, termoacústics i electromagnètics per a la indústria d’automòbils està buscant una tecnologia pulverizable o projectable per millorar l’aïllament tèrmic, la reducció de soroll i l’amortiment de vibracions de les peces basades en metall.

L’empresa catalana de primer nivell que ofereix solucions de blindatge per reduir la calor i el soroll i eliminar les interferències electromagnètiques mitjançant peces d’estampació a base de metalls. Entre d’altres, l’empresa produeix conjunts de càpsules d’escapament basades en metalls, que s’instal·len directament en el sistema d’extinció d’escapament muntat entre el col·lector i el convertidor catalític dels motors de combustió interna.

La càpsula d’escapament sol estar formada per 2 closques metàl·liques amb secció semicilíndrica, d’alumini o d’acer inoxidable i obtingudes per estampació en fred. En funció de les necessitats tèrmiques de l’usuari final, un adhesiu de fibra de vidre o sílice s’uneix a l’interior de la càpsula amb grapats o cola ceràmica. El needlemat, que es subministra a l’empresa catalana com a peces de tall pla de 2 dimensions (2D), és necessari per a la retenció d’energia tèrmica, protecció contra la calor de les parts circumdants, reducció de sorolls i amortiment de vibracions.

El needlemat té els problemes següents:

• Les fibres necessàries de dues dimensions (2D) es desprenen de les càpsules d'escapament i contaminen el medi ambient, necessitant l'ús d'equips específics de protecció individual (IPE).

• El needlemat té una proporció d’ús d’espai i volum baix i requereix una àrea d’emmagatzematge gran, provocant alts costos logístics.

• Alguns fabricants d’equips originals (OEM) no accepten productes bàsics per unir el necessit al metall. L'enganxament, que és la solució alternativa, no és competitiu per preus.

• El gruix de necessitat 2D no és variable.

• El needlemat 2D es pot substituir per un needlemat de tres dimensions (3D). Tot i això, és menys competitiu a causa del seu major cost i les fibres desmuntables quan es manipulen.

• Alguns fabricants OEM requereixen càpsules d'escapament líquides. Un necessari oleofòbic cobreix parcialment el problema per evitar que la deformació empastada amb oli es pugui deflagrar.

• Alguns fabricants de vehicles necessiten hidromòbils, però els revestiments existents amb aquest comportament no resisteixen entre 800 i 1.000 ºC.

La companyia busca solucions amb les següents característiques:

• Límit d’aplicació tèrmica entre 800ºC i 1100ºC

• Conductivitat tèrmica: valor de referència a 100ºC = 0,042 W / m K; valor de referència a 900ºC = 0,190 W / m K

• Rendiment sota vibracions: capaç de treballar sota compressió i absorbir vibracions en un rang de 0 a 1000 Hz a l’interval de temperatura d’aplicació. Força el valor de referència de compressió abans de l’ús: 10N al 30% de compressió.

• Absorció acústica: capacitat d’absorció de 0 a 4000 Hz. Alta absorció a 1000 Hz.

• Inflamabilitat: la solució no ha de ser inflamable quan s’exposa a la temperatura límit d’aplicació tèrmica.

• Xoc tèrmic: l’adhesió i l’estructura no s’han de veure afectades pel desfasament del coeficient d’expansió tèrmica entre el metall i el material aïllant tèrmic.

• Muntatge o aplicació sobre carcassa metàl·lica: la solució ha de basar-se preferentment en afegir material aïllant a la carcassa metàl·lica (per exemple, polvorització, projecció, impressió 3D, deposició). A més, el procés ha de ser capaç de ser automatitzat.

• Coherència del producte: la solució ha de ser flexible el temps que transcorre entre la seva aplicació a la superfície de la closca metàl·lica i el seu enduriment.

• El temps d'assecat en condicions ambientals no ha de superar els 30 minuts després de l'aplicació del producte. L’empresa catalana no preveu utilitzar túnels d’assecat a alta temperatura per reduir el temps d’assecat.

• Qualitat: s'han de garantir toleràncies de retall de +/- 5mm per a la posició del material aïllant sobre la carcassa metàl·lica i +/- 0,5 mm de gruix.

• Capacitat: la solució ha de ser aplicable a la producció massiva, ja que el volum de fabricació de les càpsules d’escapament de l’empresa catalana és de 6 milions de set / any (1 set = 2 closques metàl·liques).

• Objectiu de cost de material de solució: inferior a 10 € / m2

• Olors: una solució lliure de components orgànics és molt apreciada.

• S’agraeix molt el comportament oleofòbic i hidrofòbic a la temperatura límit d’aplicació.

• Durada de vida del producte: capaç de resistir la vida del vehicle en les condicions de treball esmentades anteriorment.

Més informació: Enllaç.

Data límit: convocatòria oberta

Suport en la gestió: Unitat de Valorització i Transferència de l'OITT - valoritzacio@udg.edu