Investiga

Convocatòria del Programa Indústria del Coneixement pel desenvolupament de projectes innovadors

La nova convocatòria del Programa Indústria del Coneixement, que avui s’ha presentat en el decurs d’una jornada celebrada a l’edifici MediaTIC, triplicarà els ajuts per al desenvolupament de projectes innovadors de base científica. Concretament, es preveu el finançament d’un total de 105 projectes en les diferents fases de valorització i prototipatge fins a introduir-los en el mercat.

Objectius:

El Programa Indústria del Coneixement, impulsat per la Secretaria d’Universitats i Recerca i que compta amb la col·laboració de l’Institut Català de Finances (ICF), consta de tres modalitats d’ajuts que es corresponen a les diferents fases de desenvolupament d’un nou producte, tecnologia, procés, servei o model de negoci.

• Llavor. Són els ajuts destinats a la primera fase de valorització: protecció del coneixement generat, primeres proves (preprototips), etcètera.
  • Producte. Aquesta modalitat s’enfoca a valoritzar la segona fase dels resultats de la investigació, així com a l’obtenció de prototips.
  • Mercat. Correspon a la fase de capitalització early-stage i es tracta d’una   una línia de préstecs participatius de l’ICF que funciona en règim de coinversió públic-privada.

Les primeres convocatòries del Programa Indústria del Coneixement han permès finançar 76 projectes amb la concessió de 4,5 milions d’euros. En la nova convocatòria, que es publicarà al llarg d’aquest mes de març, l’import augmentarà fins als 5,5 milions per concedir 105 ajuts en les tres modalitats de finançament. Una xifra que triplica les subvencions atorgades en la primera convocatòria, que van ser un total de 36.

En les pròximes convocatòries previstes fins al 2020, els imports aniran augmentant progressivament amb l’objectiu de consolidar el programa. Així, durant el primer període d’aplicació 2014-2020, el Programa Indústria del Coneixement preveu mobilitzar més de 34 milions d’euros amb la finalitat de valoritzar més de 500 idees, desenvolupar al voltant de 150 prototips i afavorir més d’una cinquantena de coinversions.

Transferència innovadora
Aquest programa forma part de l’estratègia de recerca i innovació per a l’especialització intel·ligent de Catalunya (RIS3CAT), que el Govern coordina a través d’ACCIÓ i que promou l’R+D+I com a motor de transformació del teixit productiu. La RIS3CAT preveu la valorització del coneixement i la transferència innovadora com un dels instruments bàsics per aconseguir aquest objectiu.

En aquest sentit, les convocatòries Llavor i Producte estan obertes als equips de recerca de les universitats, els centres de recerca, els centres tecnològics, les fundacions hospitalàries i les institucions sense ànim de lucre dedicades a la recerca.

Durant les primeres convocatòries, les universitats han obtingut el 51% dels ajuts –molts dels quals tramitats a través de les OTRIS corresponents–, mentre que els centres CERCA han estat beneficiaris del 39%. El 10% dels projectes subvencionats restants provenien d’altres tipus d’organismes.

La línia de finançament Mercat s’adreça a empreses joves i innovadores, establertes a Catalunya i que hagin sorgit d’una universitat catalana o un centre CERCA.

El programa Indústria del Coneixement, que compta amb cofinançament de fons FEDER (2014-2020), s’implementa en un moment de maduresa del sistema català de recerca, amb un alt nivell d’excel·lència científica. Aquest programa forma part de les estratègies del Govern, impulsades des de la Secretaria d’Universitats i Recerca, per afavorir que la recerca que es fa a Catalunya es transformi en innovació amb un doble objectiu: la millora de la competitivitat i el benefici del conjunt de la societat.

Contact:

Finalment si  us interessa alguna convocàtoria o teniu qualsevol consulta podeu contactar amb la Unitat de Valorització. (valoritzacio@udg.eduo acudir a l'enllaç directe a la convocatòria.