Institut de Recerca en Turisme (INSETUR)

"Van Tourism in Covid Time"

L’estudi “Van Tourism in Covid Time”, portat a cap pels investigadors Dr. Marc Grijalvo, Dr. Lluis Mundet, i Jaume Marín, del Grup de Recerca: Laboratori Multidisciplinar de Recerca en Turisme (LMRT), trenca amb molts tòpics i falses creences.

Aquest estudi compta amb més de 400 entrevistes realitzades a la Costa Brava, les quals permeten donar resposta a tòpics i falses creences com que el segment del Van Tourism arribava per tal de viatjar en temps de COVID. Durant la investigació, s’ha pogut comprovar que el Van Tourism ha arribat per quedar-se.

Cal considerar l’augment de turistes que han decidit recórrer món amb Campers o Autocaravanes, en els darrers anys; les matriculacions del 2014 es situaven al voltant de 1.500, mentre que l’any passat es van enlairar fins a 9.000.

Així doncs, de tots els interrogants que el Van Tourism pot haver generat, n’extreiem algunes conclusions:

• Ens trobem davant d’un públic familiar amb un poder adquisitiu elevat (per sobre del 30% de la mitjana) i amb nivell d’estudis alt (el 50% tenen estudis universitaris). La majoria de turistes són propietaris dels vehicles.
  • Tot i encara estar en plena pandèmia, cal destacar que només un 5% dels enquestats consideren important la seguretat sanitària.
  • Es relaciona la pràctica d’aquesta modalitat turística amb valors com la llibertat, tranquil·litat, benestar, naturalesa, família, etc.
  • Només un 20% dels turistes pernocten fora de càmpings. La resta (80%), s’instal·len en aquests.
  • Remarcar també que el 30% dels turistes que han viatjat a la Costa Brava aquest estiu, asseguren que ho han fet per la proximitat de la destinació respecte al lloc de residència.

Finalment, gràcies a les respostes de les enquestes, podem afirmar que el 99,3% dels turistes tornaran a viatjar amb Camper o Autocaravana l’any vinent. Així doncs, la gestió turística dedicada a aquest segment haurà de replantejar-se, ja que no estem preparats per donar la benvinguda definitiva el Van Tourism.