Institut de Recerca en Turisme (INSETUR)

Estudi "El comportament turístic als museus en temps de COVID"

L’estudi sobre “El comportament turístic als museus en temps de COVID”, portat a terme pel Laboratori Multidisciplinar de Recerca Turística de la Universitat de Girona, es va presentar online el dia 15 d’octubre del 2020.

Davant d’aquesta situació d’alerta sanitària actual on la incertesa venç a tothom, els museus s’han vist molt afectats. Parlem sobretot de la temporada d’estiu; una època on el nombre de turistes que visiten museus hauria d'haver estat molt més elevat. S’han vist molt afectats i amb un aforament molt més reduït.

Així doncs, quin ha estat el comportament turístic en museus durant el període de crisi sanitària ha sigut la qüestió que ha volgut conèixer i estudiar més a fons el Laboratori Multidisciplinar de Recerca en Turisme (LMRT).

Per dur a terme aquesta anàlisi, s’han estudiat comportaments de turistes, la majoria dones d’entre 14 i 39 anys (60%), al Museu Dalí de Figueres i al Picasso de Barcelona, pel seu important potencial turístic i l’elevada densitat de visitants per metres quadrats.

A partir d’enquestes a gairebé 1.000 individus, s’han extret els següents resultats:

• Els canvis més importants són, respectivament, la distància social, l’ús de la mascareta, el control de la ruta, la tranquil·litat, l’aforament i, finalment, la falta del guia.
  • La valoració d’actuació dels museus és de 8,6 de mitjana, captant els diversos canvis: el sistema de compra d’entrades, la informació facilitada, les mesures sanitàries preventives, i la distància de seguretat. Podem destacar i afirmar que els turistes han valorat molt positivament aquestes mesures sanitàries que realitzen els museus.
  • L’experiència turística amb les peces compta amb la valoració d’una mitjana de 9,34. I amb això, cal remarcar que el 69,9% de les persones considera que la seva experiència ha estat molt millor que la que hauria tingut en una situació “normal”.

Finalment, cal esmentar que els resultats de l’estudi han estat sorprenents i obra un espai de debat sobre les futures gestions quant a les experiències turístiques en aquests entorns.