Institut de Recerca en Turisme (INSETUR)

El Dr. Dani Blasco, partícip en la jornada sobre reputació i xarxes de Nació Digital

“Turisme, xarxes socials i reputació digital” va reunir a experts i professionals del sector de la comunicació i el turisme a l’Antiga Fàbrica d’Estrella Damm, en una jornada organitzada pel mitjà de comunicació, Nació Digital.

El Dr. Dani Blasco, investigador d'INSETUR i docent de la Facultat de Turisme de la UdG, va assistir i participar en la jornada “Turisme, xarxes socials i reputació digital” organitzada per Nació Digital, que es va celebrar a l’Antiga Fàbrica d’Estrella Damm. L’objectiu de la jornada es va esdevenir en comunicar les noves tendències en turisme i en comunicació.

La participació del Dr. Dani Blasco va ajudar entre la conversió que hi ha entre el turisme i la comunicació. Cada cop més, el turisme és una pràctica que està en augment i que es preveu que continuï creixent a causa de l’increment de les destinacions turístiques al món.

En la socialització i la globalització del turisme s’ha observat que les motivacions dels post-turistes pot ser molt diferent, alhora de visitar una mateixa destinació. Hi ha tantes versions d’una mateixa destinació com turistes que la visiten.

En referència al sector comunicatiu, avui en dia el públic no confia en els anuncis, és més, si es pot, se’ls salten. Tampoc obrim els sobres de publicitat i demanen que no els truquin des de les línies comercials oferint nous productes.

Avui en dia ens trobem en la ‘nova’ piràmide de Maslow del post-turista, és a dir, turistes que tenen la necessitat de tenir bateria en el dispositiu mòbil i accés a Wifi. Aquest fenomen anomenat ‘el nou món mòbil’, ha suposat que els clients escollint un hotel o un altre en funció de l’accés gratuït a la xarxa Wifi. Les destinacions turístiques han passat a segon pla, i actualment, el turista és el nou protagonista. A partir dels ‘selfies’ el viatger forma part de les postals de les noves destinacions, apareixent en primer pla en la fotografia i deixant en segon lloc l’atractiu turístic.

Més que les destinacions, els post-turistes s’interessen per les experiències, la nova keyword del turisme. No anem a lloc sinó que sobretot anem a ‘tenir experiències’ enlloc. Aquestes experiències s’organitzen en productes comercialitzats per internet. Aquest fet és una de les causes de l’augment per viatjar, fent que l’objectiu del viatge sigui capturar experiències que siguin prou interessant com perquè la seva comunitat la valori. Es viatja tant per gaudir com per difondre-ho col·lectivament. Això es resumeix en, què tindrà més efecte entre els seguidors de les meves xarxes?

Les xarxes socials han esdevingut com a nous canals d’informació on els turistes els interessa saber quina valoració han fet els altres turistes en visitar la seva propera destinació. La comunicació digital ha posat en contacte, per primera vegada, els post-turistes i els pre-turistes, el que ja hi han viatjat amb els que volen viatjar-hi. El nou escenari ha trencat les regles del joc de la comunicació turística clàssica i ha obert les portes a noves oportunitats.

Tripadvisor o Booking, són portals d’internet on els turistes comparteixen les seves opinions en base a les experiències positives o negatives del seu viatge. Arran d’aquesta nova iniciativa, Austràlia ha decidit que el 94% dels continguts del web han estat creats per turistes. Si una destinació parla bé de si mateixa tindrem la sospita que estan distorsionant la realitat en benefici propi, però si és un turista qui ho fa, el creurem. Austràlia no parla de si mateixa, sinó que ensenya com els altres parlen d'ella.

La Costa Brava també és un exemple de bones pràctiques. El Patronat de Turisme Costa Brava Girona va fer una campanya la qual van rebre 430.000 fotografies entre turismes i els establiments turístics.

En resum, en aquesta nova era digital, els turistes han de ser blade runners capaços de detectar els falsos comentaris, els bots I els blogtrips creats només amb una funció comercial. Si no, la xarxa serà tan falsa que el turisme 2.0 desapareixerà i s’haurà de tornar a confiar en les recomanacions dels nostres familiars.

El talk del Dr. Dani Blasco, va ser formulat conjuntament amb el Dr. José Antonio Donaire, Vicerector de Comunicació i Relacions Exteriors i investigador d'INSETUR, el Sr. Jaume Marín, docent de la Facultat de Turisme i Cap de Màrqueting del Patronat de Turisme Costa Brava Girona i el Sr. Jordi Casassayas, docent de la Facultat de Turisme i investigador d’INSETUR, que van assessorar com a expert en comunicació i turisme.

Per a consultar la notícia de Nació Digital, accediu a l'enllaç web.