Institut de Llengua i Cultura Catalanes

Maximiliano Fuentes (Càtedra Walter Benjamin, memòria i exili, Universitat de Girona) i Francesc Montero (Institut de Llengua i Literatura Catalanes, Universitat de Girona), comissaris i documentalistes de l’exposició Flames a la frontera. Catalunya i la Gran Guerra, organitzada al Museu d’Història de Catalunya, han publicat el catàleg de l’exposició amb el mateix títol. La recerca documental ha comptat amb el suport de l’Institut de Llengua i Cultura Catalanes (ILCC) i l’Institut de Recerca Històrica (IRH) de la Universitat de Girona (UdG).

El catàleg recull textos de diversos membres de l'ILCC, com Xavier Pla i August Rafanell, i d'altres reconeguts acadèmics de prestigi en l'àmbit d'estudi de l'impacte de la Gran Guerra a Catalunya i en països neutrals, acompanyats de material visual (fotografies, segells, cobertes de publicacions, postals, textos, retalls de diaris, caricatures, cartells, entre altres), mostrant la implicació intel·lectual, cultural, política, social i bèl·lica de Catalunya durant la Primera Guerra Mundial.

Tant el catàleg com l’exposició s’emmarquen en les investigacions que els editors duen a terme des de la UdG, a través dels projectes “El mundo de ayer: La figura del escritor-periodista ante la crisis del nuevo humanismo (1918-1945)”, ref. FFI2015-67751-P, del Ministerio de Industria, Economía y Competitividad, i “Cultura i pensament a l’Europa del segle XX”, ref. MPCUdG2016/119, de la UdG.

L’exposició Flames a la frontera. Catalunya i la Gran Guerra es pot visitar fins al 18 de novembre del 2018 al Museu d’Història de Catalunya.