Institut de Ciències de l'Educació Josep Pallach (ICE)

Transmèdia i Educació

Grup d'Innovació Docent

El GID sobre Transmèdia i Educació ha dut a terme el seu treball des el curs 2016-17 fins el curs 2021-22, ambdòs inclosos.

L’existència de nombroses possibilitats d’accés a la informació i de molt variades plataformes a través de les quals poder establir diferents tipus d’interaccions està provocant canvis en les relacions entre els estudiants, els recursos i els docents. A més, les actuacions en entorns digitals, combinades amb activitats que tenen lloc al món real, estan configurant una nova manera d’accedir al coneixement en la qual considerem que l’estudiant ha de tenir el protagonisme i el docent ha d’aprendre a actuar com a facilitador, orientant els processos i aprofitant les potencialitats dels recursos que hi hagi a l’abast. És quelcom que, en alguns àmbits de coneixement, ja comença a denominar-se transmèdia, un fenomen en què es desdibuixen les fronteres entre realitat i virtualitat, entre consum i producció, entre diferents canals i llenguatges, etc.

Amb aquesta finalitat, el Grup d’Innovació Docent Transmèdia i Educació ha intentat identificar en quina mesura els estudiants universitaris fan ús d’aquests mitjans i com podria aprofitar-se el seu nivell d’expertesa “transmèdia” per millorar la qualitat del seu aprenentatge a la universitat. És a dir, analitzar l’ús que fan els estudiants dels recursos digitals i explorar, en particular, les possibilitats dels “transmèdia”, amb la intenció de poder plantejar solucions metodològiques que millorin els processos d’aprenentatge.

En aquest sentit, aquestes són les preguntes que han orientat la recerca i l'acció innovadora del GID Transmèdia i Educació:

• Aquests recursos tenen alguna particularitat que pugui afavorir l’assimilació d’alguns continguts?
  • L’ús de diferents codis comunicatius que els caracteritza pot ajudar a establir connexions que es reforcin i complementin?
  • La participació activa dels subjectes en la creació dels propis continguts fa que l’aprenentatge esdevingui significatiu?
  • La interacció a través de diferents canals resulta més motivadora que les fórmules tradicionals d’accés a la informació?
  • La col·laboració entre els usuaris que participen en aquests entorns ajuda a desenvolupar actituds favorables al treball en equip?
  • De quina manera els entorns Transmèdia tenen efectes en el desenvolupament dels processos cognitius, emocionals i socials dels seus usuaris?
  • L’accés a documents elaborats per autors diferents millora la capacitat d’anàlisi i la reflexió crítica?
  • Tenir la possibilitat de fer aportacions personals ajuda a desenvolupar la creativitat?
  • Podem aprofitar els transmèdia per aconseguir que els estudiants s’impliquin de manera més activa en els seus estudis?