Anar al contingut (click a Intro)
Tancar
Identificació

Grup de Recerca en Llenguatge i Cognició

Habilitats sòcio-cognitives i desenvolupament emocional

Aquesta línia de recerca se centra en investigar el desenvolupament de les habilitats sòcio-cognitives, també anomenades teoria de la ment, que consisteixen en comprendre el comportament de les altres persones a partir de l’atribució d’estats mentals (intencions, desitjos, creences...) i emocionals.

Dins d’aquesta línia s’investiguen els següents aspectes:

• Les habilitats sòciocognitives a la infància.
  • La relació entre les habilitats sòcio-cognitives i lingüístiques.
  • El desenvolupament de la capacitat de comprendre les emocions de les altres persones, i en particular, de la capacitat de simular emocions.
  • El desenvolupament de les habilitats sòcio-cognitives i emocionals en persones amb trastorns del desenvolupament, trastorns del llenguatge i sordesa.
  • La relació entre les habilitats sòcio-cognitives i altres habilitats cognitives (ex. comunicació referencial, funcions executives, raonament moral, etc.)

La línia va ser creada el 2006 i actualment s'està duent a terme un projecte del Ministerio de Economía y Competitividad (PSI2015-69419-R) que porta per nom: "La comprensión explícita e implícita de emociones fingidas: el papel del lenguaje". Des d'aquesta línia, també es col·labora amb professors d'altres universitats com: Gary Morgan (City University Londres), Clara Andrés (Universitat Jaume I de Castelló) i Stephanie Durrleman (Université de Genève).

Publicacions:

• Sidera, F.; Serrat, E.; Amadó, A.; Morgan, G.  " Emotion recognition skills in children with hearing loss. What is the role of language? ." Atypical language development in romance languages / edited by Eva Aguilar-Mediavilla, Lucía Buil-Legaz, Raúl López-Penadés, Victor A. Sanchez-Azanza . Amsterdam / Philadelphia (NLD): John Benjamins Publishing, 2019.

• Serrat, E.; Sidera, F.  "Conocimiento emocional y lenguaje." Desarrollo emocional en los primeros años de vida. Debates actuales y retos futuros..  (ESP): Pirámide, 2018.

• Sidera, F.; Perpiñà, G.; Serrano, J.; Rostan, C.  "Why Is Theory of Mind Important for Referential Communication?."  Current Psychology   (2018):  82-9.

• Sidera, F.; Amadó, A.; Martínez, L.  "Influences on Facial Emotion Recognition in Deaf Children."  Journal of Deaf Studies and Deaf Education  22 (2017):  164-177.

• Serrat, E.; Sidera, F.; Rostan, C.; Amadó, A.  "Adquisició del llenguatge i cognició." Llengua, societat i comunicació = Language, society and communication   (2015):  30-37.

• Rostan Sánchez, C.; Sidera Caballero, F.; Serrano Ortiz, J.; Amadó Codony, A.; Vallés-Mayoral, E.; Esteban Guitart, M.; Serrat Sellabona, E.  "Fostering Theory of Mind development. Short- and medium-term effects of training false belief understanding."  Infancia y Aprendizaje  37 (2014):  498-529.

• Sidera, F.; Serrat, E.; Amadó, A.  "Children's understanding of pretend emotions: The role of the vocabulary and the syntax of complementation with cognitive and communicative verbs."  L’Année psychologique: Topics in Cognitive Psychology  114 (2014):  231-249.

• Amadó, A.; Serrat, E.; Sidera, F.  "Developmental readiness in the understanding of own and other's false beliefs."  Child Development Research  2014 (2014):  -

• Rostan, C.; Sidera, F.; Amadó, A.  "New wine in old bottle. The interrelation between executive functions, theory of mind and language in the light of Vygotsky and Luria.."  Metis  21 (2014):  29-50.

• Serrat, E.; Rostan, C.; Vallès-Majoral, E.; Esteban, M.; Sidera, F.; Serrano, J.  "Labelling improves false belief understanding. A training study."  The Spanish Journal of Psychology,  16 (2013):  1-14.

• Sidera, F.; Amadó, A.; Serrat, E.  "Are You Really Happy? Children's Understanding of Real vs. Pretend Emotions."  Current Psychology  32 (2013):  18-31.