Grup de Recerca en Salut i Atenció Sanitària

Curs de Suport Vital Immediat (SVI)

Introducció :

És un curs destinat a formar els intervinents en la detecció precoç del deteriorament d’un pacient i a aplicar les mesures inicials, en espera de l’arribada dels Equips d’Emergències Mèdiques que puguin realitzar el Suport Vital Avançat (SVA). És, per tant, un curs que se situa en la franja entre el Suport Vital Bàsic amb Desfibril·lador extern automàtic (SVB-DEA) i el SVA.

Curs adreçat a : metges, infermers/es que presten atenció directa sobre els malalts.

Objectius específics

Aprenentatge del curs

Al final del curs l’alumne ha de ser capaç de:

• Identificar i tractar a un pacient agut greu mitjançant l’aproximació ABCDE (via Aèria, Respiració, Circulació, Discapacitat, Exposició).
  • Identificar i tractar a un pacient en aturada cardiorespiratòria amb desfibril·lació externa automàtica o manual, material instrumental de la via aèria i accés vascular d’urgència, en espera de l’arribada d’assistència més especialitzada.
  • Identificar les arítmies periaturada segons l’estructuració del mòdul d’arítmies dels cursos de suport Vital Avançat.
  • Incorporar-se com a membre de l’equip de suport vital avançat si fos necessari.
Continguts :

Els continguts formatius del curs, han d’assegurar l’adquisició de coneixements i habilitats relatius a:

Aprenentatge de les habilitats no tècniques: Treball en equip, lideratge, presa de decisions, etc.

• Reconeixement del pacient crític i prevenció de l’aturada cardiorespiratòria
  • Ressuscitació en centre o àrea sanitària
  • Algoritme del Suport Vital Avançat adaptat al SVI
  • Maneig de la via aèria i de la ventilació
  • Arítmies. Monitoratge i reconeixement
  • Desfibril·lació
  • Vies d’administració de fàrmacs
  • Fàrmacs
  • Cures post ressuscitació
Estructura del curs :

Nombre d’hores de l’activitat: 23 hores.

El curs té una fase d’estudi a distància (no presencial) amb un temps estimat de treball de 15 h i una fase presencial de 8 hores (exclòs descans), distribuïdes en 2 blocs de durada similar a realitzar preferiblement en un dia.

En la fase a distància hi ha l’estudi de la documentació específica que es farà arribar a l’alumne amb un mínim de 21 dies d’antelació. Els alumnes realitzaran una sèrie de tasques en el curs de la Plataforma Moodle. La fase no presencial disposa d’una informació inicial i de diverses fases (entre dos i tres segons tipus de curs) cada una d’elles amb un període obert que un cop finalitzat impedeix entrar-hi. Hi ha diversos tipus de tasques: fòrum d’opinió, preguntes conceptuals, informació, documents, etc. Les preguntes són avaluades pel director. L’objectiu fonamental d’aquesta metodologia és que l’alumne adquireixi els coneixements teòrics prèviament al curs i dedicar el 90% de la fase presencial a la pràctica.

Amb la participació en la plataforma digital, l’alumne aporta les respostes, elabora els documents que se li demani, se l’avalua amb un test multiresposta i finalment, després del curs, envia la seva enquesta d’opinió i pot aportar les seves idees en els fòrums d’opinió.

El material docent de la fase no presencial consta de:

• Manual de SVI de l’ERC
  • Resum presentacions dels diversos temes i estacions.

La fase presencial es divideix en teòrica i pràctica. La part teòrica és un resum breu dels aspectes fonamentals adquirits en la fase no presencial.

La part pràctica es basa fonamentalment en l’aprenentatge de les habilitats i de les tècniques adequades a les competències del col·lectiu a qui va dirigit i simulació de casos clínics on els alumnes assumeixen un determinat rol.

Avaluacions i acreditacions :

És obligatòria l'assistència al 100% del curs. Els alumnes que superin satisfactòriament les avaluacions teòriques (es requereix un 75% de respostes correctes) i pràctiques rebran un certificat oficial emès pel Consell Català de Ressuscitació (CCR), i un certificat per l’European Resuscitation Council (ERC).

Pressupost :
  • El mínim de professionals inscrits per a la realització del curs ha de ser de 8 per sessió.
  • El preu és de 195€/alumne.
  • Data i horari a concretar segons les seves necessitats
Dates de propers cursos

18 de desembre de 2019