Infància, adolescència, drets dels infants i la seva qualitat de vida

Evolució del benestar personal entre els 10 i els 15 anys

Aspectes avaluats per diferents instruments, correlats i consistència temporal en diferents cohorts de subjectes

Descripció

L’objectiu d’aquest projecte va ser establir si es produeixen variacions en el temps en els nivells de benestar subjectiu d’adolescents d’entre 10 i 15 anys, fent especial èmfasi en conèixer si aquestes variacions es produeixen per a una majoria d’individus, quina és la seva magnitud i quines són les raons que han propiciat aquests canvis. S’ha portat a terme un estudi de seguiment de dos anys de 940 adolescents en el qual s’ha aplicat metodologia mixta en dues fases.

A la primera fase s’han administrat escales psicomètriques per avaluar el benestar subjectiu i, posteriorment, s’han portat a terme entrevistes grupals amb adolescents que presentaven puntuacions més i menys elevades en benestar subjectiu, de forma separada. També s’han realitzat entrevistes individuals amb adolescents que presentaven puntuacions més i menys elevades en optimisme vital i obertura a l’experiència. Els instruments i tècniques utilitzades han estat les mateixes els dos anys, amb la qual cosa es disposa d’informació dels mateixos subjectes en dos moments temporals.

L’anàlisi transversal i longitudinal de les dades quantitatives mostra que es produeix un descens generalitzat i moderat dels nivells de benestar subjectiu entre els 11-12 anys d’edat i que aquest descens continua en els anys posteriors de forma progressiva. El descens és més pronunciat en les noies i és constatable a través dels diferents instruments psicomètrics utilitzats si bé aquells que avaluen el benestar a partir d’àmbits concrets mostren una major sensibilitat respecte dels quals el mesuren de forma global. Les anàlisis confirmatòries realitzades mostren la robustesa d’aquests instruments a l’hora d’avaluar el benestar subjectiu i la conveniència de seguir utilitzant vàries escales simultàniament.

Les informacions qualitatives també mostren aquesta disminució en els nivells de benestar i estableixen com a factores més influents sobre el benestar, la maduració personal, les relacions amb els progenitors, el rendiment escolar i les activitats de temps lliure.

La triangulació de les dades quantitatives i qualitatives mostra que ambdós tipus de resultats convergeixen, reforçant-se mútuament. Les implicacions d’aquests resultats són múltiples. Per una part, aporten elements innovadors en el coneixement de l’evolució del benestar subjectiu al llarg de l’adolescència, evidenciant la importància de desenvolupar estudis longitudinals, i, per l’altra, permeten suggerir intervencions específiques con l’objectiu de minimitzar el descens del benestar subjectiu a aquestes edats.

Evolució del benestar subjectiu entre els deu i els quinze anys

Informe de resultats
Evolución del bienestar subjetivo entre los diez y los quince años
Tríptic de resultats