Grup de Recerca en Ciències Socials Aplicades

Objectius i línies de recerca

Tres grans àmbits

L'agenda de recerca del grup s'adreça a tres grans àmbits. Es tracta d'una definició amplia de l'agenda de recerca que ens ha de permetre incorporar un ampli ventall de projectes sense perdre de vista els nostres objectius de referència.

Línia 1. Cohesió social

Aquesta primera línia conforma el pilar fonamental d’una recerca que, des de diferents perspectives, vol conèixer la realitat social, analitzar les seves característiques i elaborar propostes d’intervenció destinades a millorar la cohesió social des del treball social i des d'altres disciplines de la intervenció social. Una recerca que vol centrar-se en fenòmens socials de recent aparició com ara la pobresa crònica, els treballadors pobres o el creixement de la vulnerabilitat i que, tanmateix, vol analitzar quines respostes innovadores poden donar-se davant aquestes situacions. Ens trobem en un moment d’autèntic canvi d'època i, per tant, cal una recerca orientada a descobrir una nova realitat i a revisar els conceptes des dels quals interpretar-la.

Línia 2. Drets de ciutadania

En aquesta segona línia, complementant l'anterior, l'èmfasi es posa en les persones i/o col·lectius. Des d'aquesta òptica, ens interessa analitzar formes de discriminació i violació de drets de ciutadania, com també discutir polítiques destinades a revertir aquestes discriminacions i a proposar intervencions que garanteixin un adequat exercici dels drets individuals i col·lectius de totes les persones. En el moment actual, el focus es situa en aquelles persones que pateixen discriminacions per raons de gènere, d'opció sexual o d'origen, però la línia es mostra oberta a altres col·lectius amb dificultats per exercir els seus drets de ciutadania.

Línia 3. Democratització de les administracions i les polítiques públiques

Aquesta tercera línia fa referència a un aspecte crucial a l'hora d'abordar els diferents conflictes que afecten una societat tant complexa com l'actual: el diàleg entre els diferents actors implicats en cadascun dels àmbits sectorials que puguem analitzar. Un diàleg que interpretem com la democratització de l'administració i les polítiques públiques; un títol genèric que ens permet incorporar estudis vinculats a la gestió de xarxes, la transversalitat organitzativa, la governança multi-nivell, les estructures i les estratègies de gestió, la innovació o la participació ciutadana. Totes aquestes experiències suposen una transformació en les formes d'intervenció social, però també el pas cap a una societat més justa i cohesionada.

Finalment, subratllar que som un grup de recerca universitari interessat tant en projectes de recerca competitiva com de recerca aplicada. En ambdós casos, però, ens ha de guiar la capacitat per a treballar des dels marcs teòrics de les ciències socials, amb el màxim rigor metodològic, i respectant sempre el principis ètics de la recerca. Una recerca que, tornem a insistir-hi, vol estar compromesa amb el seu entorn socials des d'un treball excel·lència acadèmica.