Facultat de Turisme

La Dra. Fabiola Mancinelli imparteix la sessió “More pins on the map”

La sessió “More pins on the map. Una etnografia del viatge turístic” ha tingut lloc el dimecres 9 de gener i s’ha dirigit a estudiants de primer curs del grau en Turisme de l’assignatura Dimensió sociocultural del turisme, impartida, entre d’altres professors, per la Dra. Saida Palou, docent i investigadora de la Facultat de Turisme.

La Dra. Fabiola Mancinelli, antropòloga especialitzada en turisme i cultura del viatge, ha impartit la conferència titulada “More pins on the map. Una etnografia del viatge turístic”.

La conferència, que forma part del cicle de conferències Entre Subjectes & Atributs,  ha tractat sobre el concepte “bombolla ambiental” del turisme, així com sobre el rol de les imatges en la planificació, vivència i relat del viatge, i el rol del guia turístic en el desenvolupament de les visites turístiques.

La sessió, que s’ha basat en la seva experiència com a guia turística i en una investigació etnològica etnogràfica desenvolupada amb turistes americans i franco-canadencs que visitaven Europa en grups organitzats, ha permès respondre les següents preguntes: “què fan realment els turistes quan fan turisme?” i “què pensaven que farien els turistes durant la seva visita i què han fet?”.

A través de la investigació, la Dra. Mancinelli va identificar que els turistes cerquen una “bombolla ambiental” que els genera seguretat en els aspectes relatius al viatge. el patró de la “bombolla ambiental”, un terme proposat per E. Cohen que explica la necessitat dels turistes de crear enclavaments de seguretat en les seves experiències de viatge.

Els turistes cerquen poden cercar aquesta sensació de seguretat a partir de: de fets com, per exemple, estar en contacte amb persones que parlin l’idioma autòcton, estar en zones on hi hagi altres turistes, tenir recursos per afrontar les despeses del viatge, conèixer les zones perilloses del destí de la destinació per poder-les evitar, estar en contacte amb residents, entre d’altres.

Durant la seva investigació va poder identificar que els turistes que visiten Europa en viatges organitzats destinen una part important del temps de viatge a desplaçaments i al seguiment de rutines, malgrat que aquesta inversió de temps vagi en detriment de la qualitat de la visita del destí i dels seus principals nodes turístics.

La investigadora exposa que el turista mitjà gaudeix reconeixent llocs que ja ha vist prèviament, més que coneixent llocs per primer cop. És a dir, tot i que la motivació declarada sigui aprendre, els turistes realment valoren poder reconèixer, més que conèixer.

En aquest sentit, Manelli Mancinelli planteja que el turista es pot entendre com a col·leccionista de llocs ja que és la quantitat de coses que es veuran el que justifica l’elecció del viatge, deixant, en ocasions, la forma o la durada de la visita en un segon terme.

En resum, la conferència ha permès mostrar pautes de conducta dels turistes a partir d’una investigació etnològica etnogràfica.

En aquest enllaç trobareu la programació de les conferències “Entre Subjectes & Atributs” del curs 2018-2019: www.udg.edu/entresubjectes