Facultat de Lletres

Carta a tota la comunitat de la Facultat de Lletres, dijous 30 d'abril de 2020

dijous 30 d'abril de 2020

Benvolgudes/Benvolguts,
L’u de maig ens recorda que vivim en un món marcat per les classes socials i que els nostres drets laborals són una conquesta irrenunciable. És una jornada reivindicativa que aquest any haurem de passar en silenci forçat. En mig d’aquesta nova etapa que comença a obrir-se cap un futur incert que alguns han batejat, sense cap escrúpol, com a “nova realitat” hem d’estar molt atents a preservar les nostres llibertats. El filòsof Giorgio Agamben ho deixava clar en un lúcid text que ha publicat recentment: <<Una societat que viu en un perenne estat d'emergència no pot ser una societat lliure. Vivim en una societat que ha sacrificat la llibertat a les anomenades "raons de seguretat", i per això ella mateixa s'ha condemnat a viure en un estat perenne de por i inseguretat>>.
A nivell acadèmic, el mes de maig també ens portarà també moltes incerteses. És el darrer mes de docència i  tancarem els procediments d’avaluació de cada grau. Una part dels estudiants ja ens heu fet arribar la vostra preocupació per les condicions adverses que implica la docència on line, per les dificultats de poder fer totes les tasques amb normalitat i per l’acumulació de treballs o exàmens. Des del Deganat, tenim por que la situació s’agreugi i intentarem establir sistemes de coordinació amb els professors. Per altra banda volem recollir totes els problemes que sorgeixin als estudiants per tal de, en la mesura del possible poder-hi fer front. Per aquest motiu hem convocat per aquest dilluns una reunió amb els vostres delegats, us agrairíem que els  féssiu arribar totes les vostres propostes per tal que ens les transmetin.
Hem de pensar que les casuístiques generades pel confinament són molt complexes i que no tots els estudiants, ni professors tenen unes bones condicions de treball a casa seva. Estem treballant en mig d’una pandèmia amb la por, l’angoixa i amb problemes familiars difícils de resoldre. És per això que m’agradaria insistir en el fet de que no som una Universitat virtual i que estem fent tots plegats un gran esforç per aconseguir acabar aquest curs i que amb molt poc temps hem hagut d’interioritzar un model de docència pel qual no estàvem preparats i que, en cap cas, és el nostre model de futur. És cert que haurem après moltes coses, però també és cert que tots plegats haurem fet molts d’errors perquè vivim en un món plural en el que les desigualtats persisteixen. Aquest final de curs serà complicat i, per això, demanem la vostra complicitat i diàleg.
Aquestes setmanes de confinament ha estat, per alguns, un temps de relectura. Un temps en que no volem perdre els nostres referents. En el meu cas he tornat a un gran clàssic, Els anys d’aprenentatge de Wilheim Meister de J.W. Goethe on un jove s’enfronta a un món nou i du a terme un camí de iniciació. Al final del seu camí fa balanç i proposa una reflexió que la podem traslladar al nostre present: “En el món no hi ha res que estigui lliure de dificultats. Només la força interior, el desig i l’amor ens ajuden a superar els obstacles, a obrir-nos camí i a sortir del cercle on altres lluiten amb angoixa per sortir-ne.”
Moltes gràcies. Cuideu-vos molt.
Àngel Quintana
Degà de la Facultat de Lletres