Facultat d'Educació i Psicologia

Instal.lació artística al pati de la FEP "Qüestionant fortaleses. Brodant diàlegs"

El passat dia 4 d'octubre, a les 13h, al pati de la Facultat va tenir lloc l'acte acadèmic d'inauguració del curs 2018-2019 de la Facultat d'Educació i Psicologia.

L'acte va consistir en la presentació de "Qüestionant fortaleses. Brodant diàlegs" (instal.lació artística), a càrrec de la Sra. Clara Gassiot, artista i professora i tot seguit "Educ-acción. del contexto al texto", a càrrec del Sr. Daniel Fernàndez (Fundación Cultura de la Paz) a la d'Actes.

Aquesta instal·lació va ser un encàrrec de l'ICUB a l'artista per fer-lo al castell de Montjuïc de Barcelona, on va estar durant els tres mesos d'estiu del 2017. Aquest projecte artístic demanava de ser una reflexió sobre la història del castell i quelcom que interactués amb el visitant. Clara Gassiot va fer una proposta que gira al voltant de l'educació per la pau i qüestiona a l'espectador amb una sèrie de preguntes que ara podran fer-se l'alumnat de la UdG i qualsevol visitant que vulgui anar a veure aquesta instal·lació al pati de la facultat.

"De què ens protegeix una fortificació?" Amb brodats sobre teles blanques, a manera de banderes, l'artista Clara Gassiot ens interroga sobre qüestions relacionades amb conceptes que tenim assimilats, potser de manera errònia, amb la seguretat i la protecció però que potser no fan més que evidenciar tensions, conflictes, lluites de poder..., que actuen en contra d'allò que precisament diuen que volen aconseguir: la protecció, la llibertat, la pau i, en definitiva, la resolució dels conflictes.

Durant els mesos d'estiu (de juliol a octubre), el pati d'armes del castell de Montjuïc de Barcelona va servir de marc on Clara Gassiot presentà la seva instal·lació Qüestionant fortaleses. Brodant diàlegs amb què proposava una reflexió sobre la història i el passat del castell, posant en dubte l'essència i la funcionalitat de la mateixa edificació per plantejar-nos una nova mirada cap al futur. Una mirada que ara arriba a Girona, dins la Facultat d'Educació i Psicologia de la UdG, al pati a on es podrà visitar durant tot el més d'octubre. És fàcil fer-ne un paral·lelisme del Castell de Montjuïc de Barcelona al nucli del centre històric de Girona.

Actualment, aquests espais ens fan memòria dels episodis violents que s'hi van viure, la intervenció de Clara Gassiot proposa que aquests records ens siguin constructius i pedagògics. Així doncs un espai immillorable per tornar a fer aquesta instal·lació a Girona, el pati de la Facultat d'Educació i Psicologia de la UdG.

D'aquesta manera, el pati es transforma en un entramat de cables des d'on pengen un seguit de banderes blanques, algunes de les quals amb missatges brodats. Banderes blanques que, com a símbol del cessament de les hostilitats -acció imprescindible per iniciar "diàlegs"- i com a emblema pacifista, esdevenen el cel sota el qual transitarà l'espectador i des d'on podrà pensar possibles respostes a les qüestions brodades alhora que els mateixos espais blancs el convidaran a generar-ne de noves.

Aquestes banderes blanques són per retre homenatge a totes les persones que han estat víctimes de la violència. Per recordar-les i alhora per redimir-les, per alliberar-les d'aquesta experiència que, finalment, un cop haguem fet memòria del que hi han viscut, puguem aprendre de tot allò que van passar i van viure. Al capdavall, deixar-les anar, deixar-les volar amb el vent, perquè siguin definitivament lliures. Brodades a les banderes, hi ha un seguit de preguntes que interpel·len l'espectador sobre la manera de resoldre els conflictes d'una manera no violenta, de com generar diàleg, de com utilitzar la cooperació com a eina per la pau, de com educar per la pau... Brodats que remetenal caliu de la llar; la llar com a reducte des d'on observar el món.

Com ho hem de fer per què el record i la memòria esdevinguin constructius?

"La memòria històrica hauria d'aconseguir no caure en l'oblit, i que aquest record ens sigui constructiu, que ens serveixi per fer una memòria visible i imparcial, que obri camí a lainteracció social, a l'autoconsciència i la creació de l'educació per la pau".

Més informació