Departament de Geografia

Sortida al barri de Germans Sàbat i Taialà

En el marc de l'assignatura Tècniques d'Ordenació Territorial els alumnes han visitat el barri de Germans Sabat i Taialà. 4 de Desembre de 2018.

La sortida s'ha basat en entendre com a partir d'un pla director ubanístic i diferents mecanismes de planejament urbanístic s'ha articulat i cohesionat el teixit urbà. Després de fer una descripció acurada sobre la zona de Fontajau i el seu entorn urbà, hem visitat els barris que conformen la zona de Girona Oest. La doctora Isabel Salamanya ens ha parlat sobre els fluxes migratoris interns a la ciutat de Girona dels anys 1940 fins al 1960, i de com la població s'ha anat instal·lant en aquesta zona. La interrelació entre fenòmens com la riuada de l'any 1962 , l'activitat productiva a fàbriques com la Nestlé, i les reivindicacions de la classe treballadora de la zona ha condicionat la transformació d'aquest barri i l'assentament de la població al llarg de les diferents etapes, així com d'altres fenòmens.

Els alumnes han pogut observar com els diferents plans parcials de les Hortes, de les ribes del Ter, o bé com el pla especial del parador del Güell s'han plasmat a la trama urbana de Girona, i com tots aquests reuneixen el rerefons del pla director urbanístic (PDU). També han pogut veure com la suma d'aquests diferents plans urbanístics ha acabat conformant un barri tranquil, connectat a la ciutat de Girona, i amb un sentiment d'indentitat molt profund.

Aquesta ha estat la primera de quatre sortides en les quals aprendrem com el pla director urbanístic, juntament amb diferents elements de planificació urbanística s'ha aplicat al territori.