Departament de Geografia

La geolocalització i el mapa formen part fonamental del món digital. El mapa, més que mai, és un element central en la comprensió del que passa sobre el territori: fenòmens socials, polítics i mediambientals. En el nostre dia a dia utilitzem la ubicació i les dades geolocalitzades sense gairebé adonar-nos-en. Els nostres estudiants utilitzen Google Maps, juguen a Pokemon Go o a Fortnite sense tenir massa consciència que el mapa i la informació geogràfica és element fonamental en tots ells.

L’ús d’aquestes programes ajuden a desenvolupar, de manera conscient o no, una part de la competència digital que és desitjable que tingui qualsevol ciutadà. Cal, però, anar més enllà i aconseguir un aprenentatge competencial d’aquestes eines de georeferenciació per utilitzar-les també com a eines de representació d’informació i de gestió del territori.
En aquest sentit, la importància de ser hàbil en l’ús d’aquestes eines per aprofitar el seu potencial en la representació dels fets històrics, de la comprensió de la geografia física i de la distribució de variables en el territori, queda recollida com a competències bàsiques a assolir tant a la primària (àmbit del medi natural i social) com a la secundària obligatòria (dimensions històrica i geogràfica de l’àmbit social) i al Batxillerat (Geografia, Ciències de la Terra i del Medi Ambient).

Pedagògicament, per tant, el mapa a més de ser objecte d’estudi en l’ensenyament obligatori ens proporciona un escenari perfecte on posar en context l’assoliment de les competències bàsiques a partir de l’observació i anàlisi de les dades representades. La incorporació del treball de mapes pot vertebrar projectes didàctics en els que treballar diferents competències, matemàtica, comunicativa,... Per recolzar la tasca del professorat en el desenvolupament d’aquests aprenentatges entre els escolars, l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC) ens proposa una jornada per prendre consciència de tots aquests aspectes i per, de manera pràctica, conèixer recursos que poden ser d’aplicació a l’aula, aprofitant en aquesta jornada, l’eina gratuïta Instamaps (w ww.instamaps.cat) desenvolupada pel propi ICGC.

Dia: 16.06.20

Hora: de 16.30 a 18h.

Per més informació feu clic aquí