Departament de Geografia

La contaminació atmosfèrica pot ser el “principal contribuïdor” a la mort de Covid-19

Article extret de The Guardian.

Segons els investigats, els nivells elevats de contaminació de l'aire poden ser "un dels principals col·laboradors" a la mort de Covid-19. L'estudi ha examintat els nivells de diòxid de nitrogen, un contaminant produït majoritàriament per vehicles dièsel, i les condicions meteorològiques que eviten que l'aire brut es dispersi lluny de la ciutat ciutat. Molts estudis han relacionat l'exposició al NO2 a danys a la salut i, en particular, a malalties pulmonars, que podrien fer que les persones tinguessin més probabilitats de morir en cas de contraure Covid-19. "Els resultats indiquen que l'exposició a llarg termini a aquest contaminant pot ser un dels més importants contribuents a la mortalitat causada pel virus Covid-19 en aquestes regions i potser a tot el món", segons Yaron Ogen, Universitat Martin Luther Halle - Wittenberg a Alemanya. "Intoxicar el nostre entorn significa enverinar el nostre propi cos". L'anàlisi només és capaç d'establir un fort lligam, no un enllaç casual. "Ara és necessari examinar si la presència d'una inflamació inicial està relacionat amb la resposta del sistema immnològic cap al Covid-19", diu Ogen.

Un estudi separat publicat el 7 d'abril va estudiar la contaminació per partícules fines als Estats Units i va comprovar que fins i tot petits augments dels nivells durant els anys anteriors a la pandèmia van estar associats a taxes de morts molt més elevades que el Covid-19 . Un altre document recent va assenyalar que les altes taxes de morts viscudes al nord d’Itàlia van correspondre amb els nivells més alts de contaminació de l’aire. La nova investigació, publicada a la revista Science of the Total Environment , va comparar els nivells de NO2 al gener i febrer a 66 regions administratives amb morts per Covid-19 registrades fins al 19 de març. Ogen també va avaluar les condicions atmosfèriques per veure on s’estava atrapant la contaminació a les regions. Va trobar que el 78% de les 4.443 morts es van produir a quatre regions del nord d'Itàlia i una al voltant de Madrid a Espanya. Aquestes cinc regions presentaven la pitjor combinació de nivells de NO2 i condicions de flux d’aire que impedia la dispersió de la contaminació de l’aire. Ogen va assenyalar que la vall del Po a Itàlia i Madrid estaven envoltades de muntanyes, cosa que ajuda a la contaminació, com és la província de Hubei a la Xina, on va començar la pandèmia. "Tot i això, la meva recerca és només una indicació inicial que podria haver-hi una correlació entre el nivell de contaminació de l'aire, el moviment de l'aire i la gravetat del curs dels brots de corona", va dir.

El professor Jonathan Grigg, de la Queen Mary University de Londres, va dir que l'estudi va mostrar una associació entre morts amb Covid-19 i nivells de NO2 . “Aquesta associació podria reflectir un vincle causal entre l’exposició a la contaminació de l’aire i l’augment de la vulnerabilitat a la infecció per Covid fatal, però en aquest moment no es poden descartar altres factors. Per exemple, l’estudi no s’ajusta per les diferències de distribució d’edat en diferents àrees”. Els bloqueigs generalitzats a tot el món han provocat una reducció del trànsit de vehicles i contaminació de l’aire. Tot i això, l’exposició a llarg termini a l’aire brut davant la pandèmia pot ser més important que els nivells actuals de contaminació. Al Regne Unit, el NO2 ha estat a nivells il·legals a la majoria de les zones urbanes durant l’última dècada. Una política clau per reduir els nivells de NO2 és la introducció de zones d’aire net, on s’imposen càrrecs per dissuadir els vehicles més contaminants dels centres de la ciutat. Però la introducció d’alguns CAZ s’ha ajornat a causa de la crisi de coronavirus.

Jenny Bates, en una campanya de contaminació atmosfèrica de Friends of the Earth, va dir: "Aquest nou estudi és preocupant. Sabem que el NO2 és un gas tòxic que inflama el revestiment dels pulmons i redueix la immunitat a les infeccions pulmonars, per la qual cosa pot no sorprendre que les persones que han patit en zones amb alts nivells de NO 2 siguin més susceptibles de coronavirus.