Departament de Geografia

Aliança europea per defensar una sortida verda a la crisi econòmica del coronavirus

Article extret d'El País

La "lluita contra el canvi climàtic" ha de ser el "nucli de l'estratègia econòmica" que posi en marxa la Unió Europea per sortir de la crisi lligada a la pandèmia de la Covid-19 . I les "inversions massives" que es requeriran hauran d'alinear-se amb els "principis ecològics". Aquesta és la proposta que llança la nounada Aliança Europea per a una Recuperació Verda. A través d'un manifest difós aquest dimarts, signat per 180 responsables polítics, directius de grans multinacionals, sindicats, ONG i experts, demanen a la Comissió Europea que utilitzi el Pacte Verd per sortir d'aquesta crisi econòmica, que serà "més forta que la crisi de 2008".

Aquesta aliança s'alinea així amb la carta que 13 ministres de Medi Ambient i Clima de la UE van enviar la setmana passada a Brussel·les reclamant també que no es deixi enrere  aquest Pacte Verd pel coronavirus, que estava acordat a ser el full de ruta d'Europa per lluitar contra el canvi climàtic i per aconseguir que l'economia comunitària es desenganxi dels combustibles fòssils. Però, davant la magnitud de la crisi sanitària i econòmica que ha suposat la pandèmia, han sorgit veus dins de la UE, principalment de països de l'Est, encara que també d'alguns sectors econòmics, que posen en dubte la continuïtat d'algunes mesures i polítiques climàtiques. La carta de la setmana passada i el manifest de l'aliança que es llança aquest dimarts estan signats per ministres d'Alemanya, França, Itàlia, Suècia, Luxemburg, Portugal, Àustria, Finlàndia i Espanya.

Però l'aliança presentada ara, que ha estat promoguda pel diputat al Parlament Europeu d'Els Verds, Pascal Canfin, va més enllà. Perquè inclou també a 79 eurodiputats de 17 països de la UE, 37 directors generals de multinacionals i grans empreses, 28 associacions empresarials, confederacions i federacions sindicals i set ONG, a més de diversos grups d'experts. Comparteixen signa els màxims directius de grans companyies com L'Oreal, Volvo, Danone, Ikea, Enel o Iberdrola amb els representants d'ONG mediambientals com WWF, Birdlife o la Xarxa d'Acció Climàtica (coneguda per les sigles en anglès CAN).

Els signants deixen clar que la lluita contra la pandèmia és la "principal prioritat" i s'ha de fer tot el que es necessiti per aturar i erradicar el virus. Però, mirant a les conseqüències econòmiques que tindrà la Covid-19, expliquen que Europa ha de donar "una resposta econòmica coordinada forta" per superar un cop més dur que el que va suposar la crisi de 2008. La via per donar aquesta resposta, entenen, és fer "inversions massives" que hauran de "desencadenar un nou model econòmic europeu" que giri al voltant dels "principis ecològics". En la seva opinió, la transició necessària per netejar l'economia europea de gasos d'efecte hivernacle, unida a la protecció de la biodiversitat i la transformació de el sector agroalimentari, poden generar "ràpidament llocs de treball, creixement i millorar l'estil de vida de tots els ciutadans" .

Aquesta aliança recorda que la transformació cap a una economia verda no és un camí que hagi de partir de zero ara, perquè en la última dècada s'han produït importants avanços: "Fa 10 anys, els vehicles de zero emissions eren només un prototip". "L'energia eòlica era tres vegades més cara del que és avui i l'energia solar set vegades més", afegeixen.

Els signants es comprometen a treballar junts, "compartir coneixements, intercanviar experiència i crear sinergies" per posar en marxa les inversions de "recuperació verda" que es necessitin. I donen suport explícitament el Pacte Verd de la Comissió per tenir un "enorme potencial per reconstruir" l'economia europea.