Departament de Geografia

El sòl com a paisatge

Jornades internacionals d’estudi del paisatge, 2020, setzena edició. De dijous 20 a divendres 21 de febrer

Les jornades d’estudi sobre el paisatge del 2020  intenten canviar l’atenció sobre la natura i el valor del propi sòl, abans fins i tot de discutir l’ús i les manipulacions que volem fer, mirant-lo de forma comprensiva com si es tractés d’un company de viatge. i no un objecte de robatori, una realitat essencial que contribueix al pas de l’home a la terra, dirigeix ​​la percepció del propi entorn de vida i la consciència del paisatge.  El títol de la trobada - El sòl com a paisatge - es  presenta en nom d’una combinació aparentment senzilla, donada la proximitat  entre la mirada sobre el paisatge i la  de l’ extensió de l’espai obert i no modificat. L’interès creixent pel tema terrestre tanmateix, ens convida a una anàlisi en profunditat que aquests dies intentarem explorar, parlant precisament de  "sòl com a paisatge", i no només de "sòl i paisatge".

El programa de la reunió inclou tres seccions,  que tracten alguns temes com, en el primer,  les "naturaleses" del sòl, és a dir, les diferents formes de caràcter científic, social i estètic, que ens ajuden a ampliar el concepte de sòl. La segona part se centra en temes urbans, generalment més debatuts per la intensitat dels fenòmens de conflicte  en curs, però també sobre els més rics en experiments de disseny. El tercer apartat recorre un panorama d’experiències que van des de la mida  del jardí –com la de Derek Jarman, nascut  d’un sòl contaminat– fins a realitats complexes, com la Terra dels incendis o la conca del Ruhr, on es va abordar el tema de la recuperació de zones industrials abandonades com a oportunitat per a una nova actitud de disseny, a partir del terreny. També es preveuen testimonis i reflexions  més orientades tant a la mirada estètica com a la filosofia , en què el sòl representa una condició  d’exili i reinvenció, o una forma  de consciència paisatgística, personal o col·lectiva, manllevada del diàleg amb l’art.

Programa:

Dijous 20 de febrer

> 10 h a 10.30 h

Marco Tamaro, obertura i salutacions.

Luigi Latini i Simonetta Zanon, introducció  als dies d’estudi

> 10.30-13.30

Soil Nature ,  presenta i coordina Giuseppe Barbera

Rosario Pavia, Sòl, clima, paisatge