La Universitat de Girona cofinançarà el “Projecte Abay Mado 2019: Noves metodologies per a l’aprenentatge competencial a l’escola rural d’Abay Mado (Bahir Dar, Etiòpia)”, en el marc de la convocatòria d’ajuts a projectes de cooperació per al desenvolupament de la UdG.

L’objectiu general del projecte és contribuir de manera activa a l’adaptació del currículum del sistema educatiu etíop a l’aprenentatge per competències – reconegut internacionalment per la UNESCO com a mètode d’aprenentatge aquet per assolir els reptes que els canvis de la societat actual demanda – en escoles de zones amb greus dèficits estructurals i de recursos, com és el cas de l’escola d’Abay Mado.

Concretament, el projecte pretén: transferir el coneixement en metodologies actives i innovadores als docents de l’escola rural mitjançant  un pla de formació al professorat; potenciar la motivació dels alumnes a l’escola d’Abay Mado a través de l’experimentació en ciència, regulada a partir de noves metodologies actives; incidir de forma positiva en tota la comunitat, convertint l’escola en un centre dinamitzador i cohesionador a Aba Mado. Per portar a terme aquests objectius, el projecte compta amb un grup tècnic i un grup docent.

El grup tècnic està coordinat pel Dr. Jesús Planella, professor del Departament de Física de la UdG. En aquest grup hi participen: Alexandre Deltell del grup de recerca en Enginyeria de Fluids, Energia i Medi Ambient (GREFEMA) de la UdG; l’estudiant de màster Carles Adell que, a través d’Enginyers Sense Fronteres, desenvoluparà el disseny d’una escola sostenible en el marc del seu Treball de Final de Màster; i l’empresa Solar Casa Energy. Aquesta empresa proporcionarà plaques solars i formació tècnica, fent possible el desenvolupament del projecte ja que la regió d’Abay Mado és una de les regions rurals més pobres d’Etiòpia i té una xarxa elèctrica molt deficitària. Així doncs, a més dels objectius mencionats abans, el projecte també contribuirà a la sostenibilitat mediambiental de l’escola rural d’Abay Mado.

El grup docent està format per professors del Departament de Física de la UdG i coordinat per la Dra. Marianna Soler, també membre de la XID sobre Classe Inversa i del Grup d’Innovació Docent en Física (GID Física). Els professors que participen en el grup docent són: la Dra. Lluïsa Escoda, membre del GID Física; el Dr. Jesús Planella; la Dra. Teresa Serra, coordinadora del GID Física; i el Dr. Joan Josep Sunyol, membre de la XID Avaluació i del GID Física.

El projecte s’iniciarà a finals de desembre de 2019 i tindrà una durada d’uns quatre mesos.

Podeu veure fotografies de visites prèvies que el Dr. Jesús Planella ha fet a l’escola rural d’Abay Mado a: https://www.udg.edu/ca/grupsrecerca/Fisica-Ambiental/Detall-noticies/eventid/7503