Compromís Social

Joves universitaris presenten un manifest per a una sortida justa i sostenible de la crisi

Més de 70 estudiants de 9 universitats de tota Espanya han treballat en xarxa durant el confinament per a llançar una proposta de canvi a la societat i a la universitat.

Estudiants universitaris de tot Espanya s'han unit en xarxa durant el confinament per a llançar una proposta de canvi a la societat i a la universitat. Després de desenes d'hores de reunions en línia i treball col·laboratiu, més de 70 estudiants de 9 universitats presenten un manifest en el qual descriuen la societat en la qual volen viure i la universitat en la qual volen estudiar.

El procés de reflexió i elaboració del manifest va arrencar fa més de sis setmanes, impulsat pels propis estudiants i facilitat per l'equip de #GlobalChallenge, un programa interuniversitari de formació, participació i acció pel canvi social. Des de llavors s'han succeït les trobades digitals, els grups de treball i la col·laboració en línia. “Quan no podem ajuntar-nos al carrer, hem de fer-ho d'alguna forma per a poder fer que el món avanci”, diu Alejandro Cuesta, estudiant de Sistemes d'Informació

La sostenibilitat i el canvi climàtic són un altre dels eixos fonamentals de la reflexió dels estudiants. Amb l'economia en punt mort per la crisi sanitària, el manifest suggereix que és el moment de prendre un altre camí. “Volem una economia que pensi en les persones i en el planeta”, es pot llegir en el manifest. Consum de proximitat, energies renovables i menys cotxe privat, són algunes de les mesures concretes proposades.

I la universitat, quin paper ha de jugar en això? En el manifest els estudiants reclamen una universitat que, a més de formació acadèmica, proporcioni espais per a construir ciutadania i participar en propostes de canvi, començant per formació en el funcionament dels impostos i les despeses i ingressos públics.. Exigeixen també que les Declaracions d'Emergència Climàtica emeses per moltes universitats espanyoles es tradueixin en compromisos concrets, que van des de la reducció del consum energètic fins al tipus d'alimentació que s'ofereix a les cafeteries dels campus.

El manifest s'ha presentat a través d'un vídeo que està acumulant milers de visualitzacions en les xarxes socials. Els estudiants esperen que molts més puguin sumar-se i donar suport a les seves propostes i, sobretot, que governs i universitats dediquin cinc minuts a escoltar el que han de dir.

#GlobalChallenge és una iniciativa de ONGAWA i InspirAction que ofereix als estudiants universitaris accions de formació i participació orientades al canvi social. El programa va sorgir al 2015 a la Universitat Politècnica de Madrid i s'ha estès ja a altres deu universitats espanyoles.

#GlobalChallenge compta amb el finançament de la Cooperació Espanyola, l'Ajuntament de Madrid i l'Ajuntament  de Sevilla, i amb la col·laboració de la CRUE Universitats Espanyoles i les universitats participants: Universidad Politécnica de Madrid, Universidad de Alcalá, Universidad Carlos III, Universidad de Castilla-la Manxa,  Universidad de Extremadura, Universidad de Granada,  Universitat de Girona,  Universidad Politécnica de Valencia, Universidad Rey Juan Carlos, Universidad de Sevilla i Universidad de Valladolid.