Sostenibilitat

Estudiants de la UdG del moviment Friday for Future a la trobada CRUE-Sostenibilitat

Las XXVII Jornades de Crue–Sostenibilitat posen el focus en el paper de la Universitat com espai clau per el complimient de l'Agenda 2030

Durant els dies 9 i 10 de maig, es va celebrar a la Universitat de Valladolid les XXVII Jornades de la Comissió Sectorial de la CRUE-Sostenibilitat. En aquesta ocasió, el títol fou "La Mobilitat Sostenible, l'element Clau de l'Agenda 2030".

La CRUE-Sostenibilitat es constitueix com a Comissió Sectorial de les Universitats Espanyoles l'any 2009 gràcies a l'impuls de varies universitats que tenen com a objectiu recopilar l'experiència de les universitats en matèria de gestió ambiental, els avenços en l'ambientalització de la comunitat universitària, en els àmbits relacionats amb les polítiques de gènere i igualtat, la salut i el treball en la prevenció de riscos, i la seva inclusió en els currículums, així com també, el foment en la cooperació en aquests àmbits per a l'intercanvi d'experiències i les bones pràctiques.

En la jornada del divendres, en que el plenari va aprovar el manifest sobre el paper proactiu que han de jugar les universitats en el compliment de l’Agenda 2030 de Nacions Unides hi van participar per primera vegada estudiants de Biologia de la UdG: Marina Sunita Serrano i Òscar Carbonell, membres del moviment Friday for Future Girona, els quals van demanar a la CRUE que la Universitat abanderi el procés de transformació necessari per assolir els objectius de l’Agenda 2030 i que es declari l’emergència climàtica.

Del Plenari del 10 de maig en va sorgir un manifest amb aquests 5 punts:

· La Universitat ha de generar i transferir el coneixement i la innovació necessàries per a donar resposta als complexos reptes del Desenvolupament Sostenible. Per això, el recent sexenni de Transferència aprovat pel Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats ha de fer visibles els objectius de la Agenda 2030 en els seus criteris de valoració

· Els organismes, institucions i agents espanyols, així com la societat en conjunt, han d’escoltar a les futures generacions quan, a través d’iniciatives como «Fridays for Future», comparteixen inquietuds i preocupacions. Així ho han fet avui les universitats espanyoles en el marc d’aquestes jornades

· És responsabilitat de les universitats que la joventut estigui ben preparada i formada per a prendre decisions que contribueixin a generar una societat més justa i sostenible

· No es possible sectoritzar les iniciatives per a la consecució de l’Agenda 2030; els ODS són globals i els diferents Grups de Treball de CRUE són un exemple de transversalitat que s’alinea amb tots els objectius

· CRUE és l’interlocutor únic i legítim de les universitats espanyoles en matèria d’Agenda 2030 i consecució dels ODS.