Cooperació

El projecte Aghbla’17 és el sisè projecte de cooperació que desenvolupem en aquesta localitat. Enguany 5 estudiants de medicina provinents de la UDG s'han desplaçat a Aghbala durant l’estiu per tal de treballar conjuntament amb professionals de la salut de centres catalans, dins del centre de discapacitats de l’Associació de Discapacitats d’Aghbala. En el centre, de grans dimensions, s'han habilitats dues sales on s'han passat consultes de medicina general, una sala de fisioteràpia i una sala de capacitacions.

En aquestes consultes han tingut l’oportunitat de fer seguiment dels casos de malalties rares genètiques, de fer prevenció a la població sobre l’endogàmia, l’alimentació, la higiene i hàbits de vida saludable com també sensibilització per tal de millorar la salut sexual y reproductiva. Pel que fa a la sala de fisioteràpia i rehabilitació també s'ha aprofitat per fer seguiment dels casos de malalties rares genètiques, de fer prevenció a la població sobre l’endogàmia, l’alimentació, la higiene i hàbits de vida saludable.

L'objectiu general ha estat disminuir la morbimortalitat matern infantil de la població rural de l'Atles mitjà del Marroc. Aquest objectiu s'ha assolit a través de diverses activitats, realitzant una constant sensibilització sobre conseqüències de la practica de la Endogàmia. El grup d'estudiants ha format a 14 llevadores tradicionals i 10 referents comunitàries i han realitzat tallers per més de 600 dones sobre la salut sexual i reproductiva i la importància dels controls perinatals.

Com a resultat, s'ha disminuït el percentatge de morbimortalitat infantil de les dones de l’Atles Mitjà de les regions d’Aghbala, Boutferdà i Tizi n’isly.