Cooperació

Un projecte de la UdG al Senegal estableix un hort comunitari liderat per un grup de dones

El projecte “Establiment d'un hort comunitari liderat pel grup de dones de Thille Boubacar (Senegal)" ha assolit diferents objectius amb l’establiment d’aquest hort. Aquest projecte va ser finançat en el marc dels ajuts a projectes de cooperació per al desenvolupament 2018 que concedeix la Universitat de Girona.

El canvi climàtic porta associats greus impactes ambientals i socials que comprometen la qualitat de vida. L’impacte del canvi climàtic és especialment crític als països amb menor índex de desenvolupament humà, no només perquè molts es troben en zones on les prediccions dels models climàtics apunten a un major augment de la temperatura, sinó que, a més, aquests països tenen menys capacitat de resiliència, adaptació i recuperació davant de les pressions ambientals continuades i els fenòmens meteorològics extrems. A més, l’impacte del canvi climàtic es veu magnificat per la manca de mesures de gestió i planificació del desenvolupament agrícola, cosa que comporta greus conseqüències en la seguretat alimentària i en l’estat nutricional de la població.

És en aquest context que és necessari promoure el desenvolupament conciliador amb el medi ambient, establint sinergies positives entre el creixement econòmic i la millora del medi ambient, amb estratègies de desenvolupament que es basin en l’auto conreu com a mitjà per a expandir les llibertats fonamentals, capacitats i possibilitats de les generacions actuals sense comprometre les de les generacions futures.

És així com aquest projecte pretén, per un costat, contribuir de forma general al desenvolupament socioeconòmic de la població de Thille Boubacar mitjançant la promoció de projectes d’emprenedoria de les dones, i per l’altre, abordar la problemàtica de gènere amb la revalorització del rol de la dona. Així, l’hort comunitari gestionat per les mateixes dones els permetrà tenir una font pròpia d’ingressos que els donarà poder de decisió dins l’estructura familiar i social. La responsable del projecte ha estat l’Alba Serrat Llinàs, del Departament de Ciències Ambientals de la Universitat de Girona.

Així doncs, a més d’establir l’hort comunitari, s’han aconseguit d’altres objectius com el de donar a conèixer diferents maneres de producció agrícola, facilitar l’aprenentatge de nous sistemes de reg per disminuir el consum d’aigua, reduir la utilització de químics, augmentar i millorar la nutrició i la seguretat alimentària de la població, fomentar l’autonomia econòmica de les dones mitjançant la venda dels productes de l’hort i afavorir l’apoderament de les dones i joves augmentant la seva participació i implicació en el projecte.

Finalment, gràcies a l’èxit d’aquest projecte, s’ha impulsat i consolidat l’associació de dones Fede Plastique de Thille Boubacar, que ha esdevingut un referent per a altres col·lectius de dones d’altre barris del poble, que també han volgut associar-se per a iniciar projectes propis.